OT : Omezeni prihlasovani uzivatelu

Petr Novotny Petr.Novotny na antek.cz
Úterý Říjen 17 13:11:51 CEST 2000

Naucte se quotovat, tohle jsem nenapsal ja :-)

> Sebelepsi argumentace, ze je treba zmineny dukaz dobre (nebo spatne),
> se opira o predpoklad, ze zucastneni jedinci jsou schopni uvazovat
> logicky a oba dva si pod logickym uvazovanim predstavuji to same.
> (Ostatne uvazime-li, kolik se behem poslednich 100 let objevilo
> alternativnich logickych systemu (za vsechny jmenujme treba linearni
> logiku), pak bych vubec nebyl prekvapen, kdyby v nejakem z tech
> systemu dukaz zminene vety, resp. aspon jeden z mnoha jejich dukazu,
> neplatil).

Aha, takze vse je postmoderni, relativni a pravda je jen v oku toho,
kdo se diva.

Ted tohle jeste vysvetlete memu pocitaci.

Pocitac pracuje nad konkretni logikou. Je tam jednoznacne
definovano co je AND, XOR nebo JAE. To, ze by mohlo jit udelat
pocitac, kde by tohle bylo definovano jinak, je mozna pravda, ale je
to "red herring": Na takovy pocitac byste nejdriv musel vymyslet C,
nez byste tam vubec zacal portoval linux.

> Jina namitka je, ze mohu mit uplne perfektni system s bezchybnym
> formalnim dukazem, ze implementace vyhovuje specifikaci, ale kdyz je
> to spatna specifikace, tak ten system muze delat uplne blbosti. Jak se
> dokaze, ze je specifikace spravna, aniz by se do toho michal lidsky
> faktor?

Huh? Specifikaci urcim "jednoduchym" vyctem - co je nutnym
vstupem a co je pozadovanym vystupem. ("Vstup - spravne
credentials, vystup - odvrcene maily do dratu.")

> Mel jsem proste na mysli, ze se hmota klade odpor, chceme-li
> po ni, aby se chovala deterministicky.

Efekty jsou radu Planckovy konstanty. Pro cloveka vasi (no dobre,
moji) telesne hmotnosti tedy zanedbatelne.

> K prusvihu naprosto staci, aby procesor z "vhodneho" bitu precetl
> opacnou hodnotu, nez tam pred casem zapsal.

O tom neni sporu. Ale tohle je asi tezko chyba navrhu. :-)

> Jinak receno, riziko je redukovano na nenulovou, ale akceptovatelnou
> (opet ten lidsky faktor: jak se zjisti, ze je riziko akceptovatelne?)
> uroven.

Ja uz nevim, jak to formulovat. Svet sveril tisice miliard dolaru
"sazce" na to, ze privatni klic Verisignu je bezpecny. Jak ten je
dlouhy - 4096 bitu? 8192 bitu? Existuje evidentne nenulova (lec
zanedbatelna) pravdepodobnost, ze na papir napisu 8192 jednicek
nebo nul a zrovna trefim privatni klic Verisignu. Nikdo se touhle
moznosti neznepokojuje - a mel by?

Podotykam, ze zde nejde o zadny pochybny lidsky faktor. Jde jen
o to, ze NP-uplna uloha (pokud tedy takova vec existuje :-)) je na
nedeterministickem Turingove stroji resitelna v polynomialnim case.
Kdyz klic uhodnu, strasne rychle overim, ze je spravny.

> Ze navrh rozdelovat umele uzivatele na ruzne hromadky, aby se nahodou
> nemohli prihlasit jinym zpusobem, nez chceme, je spis z nouze ctnost,
> nez koncepcni reseni.

Ano, dost mozna. Jenze koncepcni reseni prihlaseni neexistuje. Je
dobre mit vizi do budoucna, ale soucasne problemy je nutne resit
soucasnymi prostredky.

> To zalezi na tom, kolik toho je a jake mam kapacity, ne? :)

Jiste. Ale kapacity nikdy neomezene nebudou. Proto je snaha, aby
security-critical (ci mission-critical) casti byly koncentrovane.

> Ja jsem nekolik driveru zkoumal, i kdyz ne dukladne. A po pravde
> receno by to asi potrebovaly. A vzhledem k tomu, ze jsou soucasti
> kodu, pri jehoz naruseni se veskere zabezpeceni systemu zborti jako
> domek z karet, tak by to nejspis melo byt aspon tak nalehave, jako
> kontrola jakehokoli kodu v userlandu.

"Exactly my point."

> Co treba lehce kreativni vyuziti mechanismu povinneho rizeni pristupu:
> kazda sluzba pozaduje pro svou cinnost na datech nejake lejbliky a
> uzivatel ma nastaveno, jake lejbliky jsou pro nej povoleny. (Tohle
> elegantne resi problem, jak zabranit uzivateli, aby pres FTP nebo neco
> podobneho, nepodstrcil nejaky nezadouci konfigurak: soubor, ktery tak
> vznikne, nebude spravne "ocejchovan", a tudiz ho prislusna sluzba bude
> srdecne ignorovat. Pochopitelne je treba doresit nejake s mazanim a
> prejmenovavanim takovych souboru resp. adresaru, ve kterych se
> nalezaji.)

Takze za $$$$$$$$$ koupim nejaky system, ktery je urcen pro
americke ministerstvo obrany. Nevim, zda dostanu licenci - a urcite
vim, ze ty megadolary na to nemam.

"I had a dream..." - Rev.M.L.King :-)

Petr Novotny, ANTEK CS
Petr.Novotny na antek.cz