disk image

Pondělí Říjen 30 22:33:36 CET 2000

cech na atrey.karlin.mff.cuni.cz (Petr Cech) writes:

> v tom, ze se neukladaji volne bloky. Ty nemusi byt nutne nulove (treba
> promazany archiv .tar.gz) a to se blbe komprimuje. Je lepsi to vubec
> neukladat.

Jsem zmaten - dump prece volne bloky neuklada, nebo snad ano?

Zdrojovy kod dumpu jsem nestudoval, nicmene obdobna utilita, ufsdump,
se pod Solarisem dala pouzit napr. pro defragmentaci filesystemu.
Filesystem se napred dumpem zazalohoval pasku, znovu se vytvoril a
pres ufsrestore se obnovil. Defragmentace nebyla pod ufs problemem,
takze se nikomu nevyplatilo psat specialni defragmentacni utilitu.
Pokud by se ufsdumpem ukladaly volne bloky, pak by to rozhodne nebyl
efektivni zpusob defragmentace. Predpokladam, ze dump pod ext2fs
funguje obdobne.

Zkusil jsem nasledujici test:
# mke2fs /dev/fd0h1440               # vytvoreni FS na diskete
# mount /dev/fd0h1440 /mnt
# dump 0af - /dev/fd0h1440 | wc -c   # Dump zalohuje 10240 B
  10240
# cp ttf_fonts.tar.gz /mnt           # Zaplneni diskety
# ls -l /mnt
total 1389
drwxr-xr-x   2 root     root        12288 Oct 30 22:13 lost+found
-rw-r--r--   1 root     root      1402550 Oct 30 22:16 ttf_fonts.tar.gz
# dump 0af - /dev/fd0h1440 | wc -c   # Dump zalohuje asi 1.4 MB
1423360
# rm /mnt/ttf_fonts.tar.gz           # Vymazani
# dump 0af - /dev/fd0h1440 | wc -c   # Velikost zalohy je stejna jako
  ...                                # v prvnim pripade.
  10240

Pokud vim, tak dump zachovava diry, takze pokud soubor diry neobsahuje
(ale muze), dump je nevytvori. Zde muze nejaka jina utilita misto
usporit (tar --sparse), ale to bych zde nevidel jako nevyhodu dumpu.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR