Zrcadlo disku (long)

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Září 12 08:47:14 CEST 2000

> ... Nevim presne jak je to u SCSI disku, ale u IDE
> vznika nasledujici problem. Disky ruzne obchazeji omezeni v poctu
> hlavice, cylindru atd. Kdyz jsou na jednom kanalu s CDROMkou, tak treba
> maji jinou geometrii nez, kdyz jsou na kanalu sami. ...

IMHO to neni presne. Problemy jsou, pokud dva stejne disky pouzivaji
adresovani jineho typu (CHS vs. LBA). Linux je natolik inteligentni,
ze se podiva do PTBL na popis partisny a podle toho se zaridi.
Bohuzel nejaka informace tam zustane i po smazani vsech partisen (!)
a jedine, co se v tom pripade osvedcilo je tento postup :

1) dukladne smazat PTBL
dd if=/dev/zero of=/dev/hdX count=1

2) nastavit potrebny rezim (CHS, LBA) v BIOSu

3) vyvorit jednu (treba i malinkou) partisnu pomoci DOSu (nebo Win)

4) nastartovat linux.

Ted uz bude geometrie chapana podle nastaveni z bodu 2) bez ohledu na
BIOS. Stejne tal je mozne vytvorenou partisnu zrusit a rozdelit znova
disk.

Mimochodem mel jsem s diskem jiny problem. Ve Win mam krome
zakladniho disku (hda) se systemem (linux, win) jeste druhy. Na nem
je jen logicky disk (hdc5) s FAT32, ktera je diky tomu dostupna jak z
Win tak z linuxu a nezmeni pridelovani pismen ve Win.

Po vymene za vetsi (> 8 GiB) mam ale velky problem. Pokud se pokusim
rozdelit disk stejnym zpusobem, neni mozne ho precist z Win. A
nezalezi na tom, jestli je rozdeleny v linuxu nebo Win, jestli je
adresovany pomoci CHS nebo LBA ..
Wokna pri startu ohlasi problemy na disku a vidim na nem jenom
rozsypany caj. Pokud ho ve Win preformatuju, muzu na nej zapsat data,
ale po restartu zmizi. Zajimave je, ze at uz delam cokoliv, linuxu je
to srdecne jedno a dokaze se na tento disk vzdycky dostat.

Ale ted uz proc to vlastne pisu. Jedine co mi pomohlo bylo "vypnuti"
disku v BIOSu. Jelikoz neni systemovy, nicemu to nevadi a jak linux
tak Wokna ho dokazou najit a pracovat s nim (wokna jen s GUI, ale to
zas tak moc nevadi). no jo, jenze takto vypnuty disk beha pomalu a
hdparm hlasi zhruba petinovou rychlost prenosu !
Vysvetli mi nekdo, jak je to mozne ? Jediny rozdil byl, ze dmesg
hlasil u disku "(U)DMA" misto "UDMA". Znamena to snad, ze bez zapsani
do BIOSu nemuze v linuxu behat disk rychle ?
Jenom pro upresneni - jedna se o prenos UDMA/33 a ne 66 !

mainboard MSI-6163Pro, chipset Intel BX, disk Seagate 20 GiB,
RedHat 6.1cz, kernel 2.2.14 (z distribuce), 2.2.16 (kompilovany).

P.S. Nakonec jsem ustoupil presile a pouzivam jednu primarni partisnu
pres cely disk. Krome posunu pismenek nemam nikde zadny problem.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s