Corel Linux - nejake zkusenosti?

Frank J. Tomes f.tomes na atlas.cz
Neděle Září 17 15:16:50 CEST 2000

On Sat, 16 Sep 2000 11:22:01 +0200, "Martin Duspiva"
<mduspiva na razdva.cz> wrote:

>Chtel bych nekolika lidem (typu "bezny franta uzivatel") predvest Linux.
>Myslite, ze je Corel Linux opravdu tak uzivatelsky pritulny a snadny na
>ovladani jak firma Corel tvrdi?

Pokud bezny uzivatel a root nebudou v jedne osobe, tak se da rici, ze
je pritulny (win-like) a snadny na ovladani. I LILO ma grafickou
podobu a hodne nastavovani se da odklikat (napr. nastaveni obnovovaci
frekvence v X je otazkou nekolika kliknuti a nemusi se ani vedet, ze
na to slouzi nejaky konfiguracni soubor). Corel linux pouziva vlastni
file manager, kde sdileni sitovych zdroju (s win) zvladne i
zacatecnik. Standartne je nainstalovan mc, sprava balicku je diky v
oknech diky rozhrani corel update jednoducha.
Jako okenni manager je pouzito KDE nebo fvwm95.

>A jak je to s pocestenim
Staci dohrat ceske fonty (nejsou soucasti distribuce) a nastavit
locales, popr. vyuzit pocestovaci balicky na debian.

> a hardwarovymi
>naroky?
Pouzival jsem to nekolik mesicu na mem pocitaci P150, 48 MB RAM. Slo
to velice uspokojive, pouzival jsem hl. WordPerfect 8, Gimp a takove
podobne zakladni veci.

>Nebude preci jen lepsi RedHat?
Myslim, ze ano. Take jsem se k nemu potom vratil. A to z toho duvodu,
ze dost programu, ktere jsem kompiloval ze zdrojaku (nebo jsem je
pomoci aliena z rpm menil na deb) mi nefungovalo (segmentation fault).
A pak jsem si rikal, ze je pro me lepsi mit distribuci, ke ktere je
vic materialu (i v cestine) a ma vetsi uzivatelskou zakladnu (v hodne
knizkach jsou vety: nasledujici priklad je na RH, v ostatnich dist. to
bude mozna trochu jinak :-) No a vsichni moji znami pouzivaj RH a kdyz
jsem se ptal na neco specifickeho, tak mi s corelem neporadili (i kdyz
to je taky linux tak se to trochu lisi...).
I kdyz co se materialu tyce, v anglictine je dost pouzitelnych vecich
jako pdf na linux.corel.com a na jejich usenetu, dale O`Reilly nabizi
ke stazeni celou knizku Using Debian Linux (a corel linux je na
debianu zalozen, takze se to fakt hodi).
Co se programu tyce, daji se pouzit deb balicky z Debian multi cd
distribuce (diky Pepo).

>Za jakekoliv zkusenosti budu moc vdecny!

Jako zacinajicimu uziv. linuxu se mi v corelu povedlo rozchodit nasi
panelakovou minisit (samba, apache, ftp server), tiskarnu, pripojeni
na internet pres modem, nastavit obnovovaci frekvenci monitoru na 85
Hz, tvorbu mp3, prehravani mpeg, nainstalovat WordPerfect 8 (i kdyz
vystup ceskych znaku je v Personal Edition prakticky nepouzitelny,
jenze ja  casto sepisuju anglicke materialy), pouzivat Gimp, rozbehat
Netscape Communicator (pres alien z rpm balicku, corel v download
verzi ma jen N. Navigator bez Messengera a News klienta),
prekompilovat jadro ze zdrojaku aby lip odpovidalo memu pocitaci atd.
Nebyla to pro me prochazka ruzovym sadem, ale nevzdal jsem se a zmakl
to (cetl jsem cetl jsem a cetl jsem, obcas se i zeptal a zkousel a
zkousel :-)

Vetsinu techto veci muze nekomu zacinajicimu nastavit a nainstalovat
nekdo zkusenejsi (protoze i ja jako root-zacatecnik jsem obcas udelal
peknou paseku), a pak je to asi celkem v pohode.

Prosim neberte to jako vycerpavajici recenzi od nejakeho linux guru, i
po roce a pul prace s linuxem zjistuju, ze poznat a porozumet tomuto
os bude asi beh na dlouhou trat, ne-li unendliche Geschichte :-) a ja
se diky tomu do dneska povazuju za bezneho Frantu uzivatele.

s pozdravem,
frank

Mgr. Bc. Frank J. Tomes
Manesova 1667, 356 05 Sokolov, Czech Republic
tel./fax: +420 168 628844  GSM: ask me via e-mail
e-mail: f.tomes na atlas.cz   ICQ number: 10175766
homepage: http://come.to/329RC106
Netscape AOL Instant Messenger: Franko CZ   IRC: Franko