Linux je na H - pouziva nekdo Linux v kancelari?

Ing. Miroslav Cabarka mirodoma na arka.sk
Úterý Září 19 22:37:10 CEST 2000

té části
podobné činnosti.
systém,
také až

Ked som analyzoval tento problem (nahrada WIN Linuxom) v
nasej firme, zistil som, ze by najvacsi problem nebol s
citanim a pisanim textov, tabulkovou kalkulaciou, alebo
editovanim grafiky.

Problem je v tom, ze vacsina ludi vo firme pouziva
informacny system (velkoobchodny predaj, sklad a
uctovnictvo), ktory nas zivi. Tento soft je klient-server
aplikacia, frontend je MAGIC, server je Pervasive (predtym
sa to volalo B-trieve) na NT. So serverom nie je problem,
existuje Pervasive pod Linuxom, pripadne je mozne pouzit
C-ISAM. Problem ja klient, pretoze MAGIC neexistuje pod
Linuxom. Postoj MSE (http://www.magicsoftware.com/
izraelska firma vyvijajuca Magic) je taky, ze Linux je
zatial serverovsky system, serverovske aplikacie teda
preklopili, klientske aplikacie az ked budu ziadane. Ten
klient na ich stranke je vyvojarska verzia a je sialene
draha.

V tomto vidim velky problem v prieniku Linuxu do
corporate-prostredia. Totizto v tom, ze texty a tabulky vzdy
nejako "preklopime", ale je vylucene prejst na iny
informacny system, ak vobec nejaky je - napriklad pod MySQL,
PostgreSQL... Takato aplikacia je v kazdej firme
mission-kritical, v kazdej firme do nej investovali kopu
penazi a prejst na cokolvek ine je neuveritelne narocne.
Viem o com hovorim, od 1997 som to robil 2x.

U nas bezi zatial stykovy server s firewallom, mailom a www
pod Linuxom, zalohovaci server taktiez, chystam faxovy
server a v najblizsej dobe aj databazovy server prejde z NT
pod Linux. Najvacsi efekt by som ale dosiahol, keby mohli
byt vsetky stanice pod Linuxom. Jednak financny - upgradovat
viac nez 20 stanic je drahe, ale hlavne problem stability,
preinstalovavania WIN, problemy so sietovou tlacou,
stabilitou NT a podobne.

Problemy, ktore spominali ostatni diskutujuci by sme
odstranili (ak by to uz inak neslo) tym, ze by sme u
serkretarky nechali jednu masinu s WIN, kde by bola jedna
instalacia MS OFFICE "pre kazdy pripad" a texty by sme
pisali len ako ASCII, ktore by potom ona formatovala,
tlacila a spracovala. Dosle ponuky v DOC a XLS sa daju
vytlacit do txt a poslat mailom a podobne.

Ing. Miroslav Cabarka
predseda predstavenstva ARKA, a.s.