rozdil mezi GNOME a KDE

Lubos Lunak l.lunak na sh.cvut.cz
Pondělí Duben 2 16:01:36 CEST 2001

Martin Dostál wrote:

> zdravim
>
> Chtel bych se zeptat, jaky je rozlil mezi GNOME a KDE. Nezajima me to, jak
> to vypada a co to dela, ale jak to funguje. Cemu se vlastne rika Gnome a
> cemu KDE. V cem je rozdil. Vypada to velice podobne. Je to jen rozdil v
> konfiguraci stejne veci, nebo podobna konfigurace ruzkych veci ?
>
> Moje predstatva je takova, ze Gnome nebo KDE je ta cast, ktera se stara o
> vykreslovani oken a to co je videt (lista s programy, nemu...) jsou dalsi
> programy, ktere jsou pusteny a jsou stejne pro Gnome i KDE.
>
>     M.D.

 No, graficka prostredi na *nixech funguji v podstate takhle ( viz.
 http://dforce.sh.cvut.cz/~seli/cz/installfest/html/slide_3.html ) :
- Je tu jisty X Window system, coz je v podstate neco jako graficky kernel,
umi to kreslit zakladni veci, starat se o keyboard, atd. , ale uz treba co
to je scrollbar nebo checkbox nevi
- Nad X je obvykle tzv. toolkit, co je knihovna, ktera pomoci tech
zakladnich prostredku X implementuje prave ty veci typu scrollbar a
checkbox; protoze tehle toolkitu je vic ( Qt, Gtk+, Motif, ... ), tak
aplikace pouzivajici ruzny toolkit vypadaji a chovaji se jinak prave podle
sveho toolkitu
- Je tu jedna extra aplikace zvana window manager, ktera se jak nazev
napovida stara o okna - kresli kolem nich ty ramecky, dovoluje je presouvat
a menit jim velikost atd. ( bez window managera by to zrovna moc neslo ),
navic nektere window managery poskytuji treba panel a menu atd.
- na KDE se da divat jako na prostredi poskytujici window manager, panel,
menu atd. + je to v podstate souhrn standardu pro to, jak se maji KDE
aplikace ( jednotne ) chovat, a v kdelibs je velka cast z toho uz
implementovana - kdelibs v podstate rozsiruji moznosti toolkitu a poskytuji
dalsi veci jako meziprocesova komunikace, spolecna databaze mime-types,
jednotny zpusob ukladani konfigurace atd. atd. atd. Vsechny KDE aplikace
vyuzivajici kdelibs se pak chovaji podobne, ridi se podle centralni
konfigurace prostredi, snadno navzajem spolupracuji, atd. atd. Zjednodusene
se da na KDE divat v podstate jako na rozsireni X Window systemu a
toolkitu, jako na dalsi vrstvu nad tim.

O GNOME plati v podstate to same jako o KDE, rozdily mezi KDE a GNOME jsou
spis v zakladni filozofii, jak by se mely jednotlive veci implementovat :
KDE je hlavne napsane v C++, GNOME hlavne v C, KDE pouziva toolkit Qt,
GNOME pouziva toolkit Gtk+, KDE pro spolupraci aplikaci pouziva
DCOP/KParts/XParts, GNOME pouziva CORBA/Bonobo, KDE pro tohleto pouziva
tamhleto, GNOME pro to same pouziva ono tamto, .... a uz se pro nektere
zakladni veci pouziva i stejny standard ( XDnD, NETWM spec, .desktop file
spec ).

 Lubos Lunak
--
 l.lunak na email.cz ; l.lunak na kde.org
 http://dforce.sh.cvut.cz/~seli