Re: Z pøíkazového øádku do grafického rozhraní

Martin Hassman Martin.Hassman na vscht.cz
Čtvrtek Duben 12 08:21:23 CEST 2001

> Poedni dikuji všem, kteoí mi pomohli poekonat první poeká3/4ku ohledni detekce
> HDD. Poi instalaci jsem zvolil balíeek GNOME a po restartu mi naskoeí pouze
> poíkazový oádek. Zoejmi špatná volba. Jak se dostat do grafického rozhraní?
> Pou3/4ít Balíeek KDE a spustit vše od zaeátku?

Linux muze startovat do nekolika modu (resp. runlevelu). Mezi
obvykle patri runlevel 3 = spusteni systemu po prikazoveho radku
(tak to mate nastaveno vy).
To co chcete je runlevel 5 = spusteni systemu do grafickeho modu
(to byste asi chtel :-). Pri instalaci jste si mohl zvolit "Nastaveni
prihlasovani v grafice" a bylo by po problemu. Asi jste to prehlidl,
nevadi ;-)

Pokud mate naistalovany X window (asi jo), tak po zalogovani je
spustite prikazem startx (pokud jste pred tim uspesne zvladl
konfiguraci monitoru a graficke karty - to vam nabidl nejspis uz
instalator - ptal se vas na typ monitoru, rozliseni atd. Pokud ne, lze
spustit prikazem Xconfigurator konfiguracni program, ktery se
pokusi detekovat vasi kartu/monitor a pripravi X window na
pouzivani grafickeho modu.)

Pokud vas nebavi vzdy po zalogovani zadavat startx, ale chcete,
aby vam grafika startovala automaticky, je nutne rici systemu, aby
startoval v runlevelu 5. To lze nekolika zpusoby:

spustit linuxconf, ktery vam umozni menit temer vse v systemu -
jen to v te zmeti parametru najit (obsahuje i jednoduchy help).
Bohuzel si to ted nemuzu vyzkouset, abych vam rekl, kde presne
dany parametr hledat.

Jina moznost - nepohodlna, ale jednoducha. Kdyz po bootovani
compu skonci bios, spusti se LILO - pravdepodobne se vam ohlasi
takto:
LILO boot:
a chvili ceka na zadani parametru (kdyby se hlaska LILO boot
neobjevila, staci drzet pri startu CTRL nebo ALT a ona se ukaze).
A zadat:
linux 5

linux =  sytem, ktery chcete zavest - pri stisknuti TAB se vam
objevi napoveda -> seznam dostupnych operacnich systemu (napr.
windows linux aj.)

Ta petka znamena runlevel 5.

Posledni zpousob, ktery vede k cili je editace souboru /etc/inittab,
ktery obsahuje radku:

id:3:initdefault:

Misto trojky je nutne dopsat petku. Ale pozor, (jste asi zacatecnik
a jeste ste s linuxem nedelal ;-) tento soubor je kriticky pro startx
systemu a pokud do nej omylem zapisete nejaky nesmysl, tak
vam system priste nenastartuje a musite si sehnat nekoho, kdo to
"opravi" (da se to :-o)

Takze doporuji linuxconf -> kdybyste mel problemy to v nem najit,
tak se mi ozvete a ja se na to doma podivam :-)

--
 _           __   __	Logaritme, logaritme,
| |___ __ _ / /_ _\ \		toho bohda nebude,
| / _ Y _` | |\ \ /| |		aby kral Cesky
|_\___|__, | |/_\_\| |		pomoreny do kapaliny
      |___/ \_\   /_/		vytlacil soucet ctvercu
					nad dvema odvesnami...