Monitoring zatizeni disku na kernelu 2.4.x

Vitezslav Samel samel na mail.cz
Pátek Duben 20 19:01:11 CEST 2001

	Ahoj!

> disk_io: (3,0):(12130252,3174265,87208330,8955987,86859786)

  (3,0) = major blokoveho zarizeni, poradove cislo zarizeni (3,0 == /dev/hda)

  nasleduje petice cisel, vztazenych k tomuto zarizeni:

    1. = pocet provedenych blokovych operaci
           (polozka "disk" v /proc/stat ve 2.2 jadrech)
    2. = pocet provedenych ctecich operaci ("disk_rio" v 2.2 jadrech)
    3. = pocet prectenych bloku ("disk_rblk" v 2.2 jadrech)
    4. = pocet provedenych zapisovacich operaci ("disk_wio")
    5. = pocet zapsanych bloku ("disk_wblk")

> Masina ma SCSI diskove pole a 2 IDE disky. Predpokladam, ze v tomto
> statistickem vypisu budou pouze ony IDE disky. Navic nevite kde najit
> informace o zatizeni diskoveho pole (Compaq SMART ARRAY 2/P)?

	Zde je chybka v techto jadrech: pro statistiku se pouziva jen 16
blokovych zarizeni (s majorem 0 - 15) a maximalne prvnich 16 zarizeni z
tohoto majoru - viz /usr/src/linux/drivers/block/ll_rw_blk.c funkce
drive_stat_acct() (makra DK_MAX_DISK a DK_MAX_MAJOR jsou definovane v
include/linux/kernel_stat.h - staci tedy zmenit tyto #definy a prekompilovat
jadro a je to ;-). Velka nevyhoda je kus (neswapovatelne?) pameti vyuzite
naprosto minimalne.

<kdo_nema_co_na_praci>
	Tento disk accounting by se mel predelat tak, aby se nemuselo
pouzivat staticky deklarovane pole, ale jen pole s vyuzityma blokovyma
zarizenima.
</kdo_nema_co_na_praci>

	Jeste existuje nejaky kernelovy patch, ktery s pomoci programu sar
vyjede nejake statistiky, ale nikdy jsem jej nemel pod prstama, takze dal
neporadim.

	Ahoj

		Vita