FW: Uzivatel root atd. - trochu filosoficky

mgr.Jan Obdrzalek obdrzalek na zoom-int.cz
Čtvrtek Srpen 2 13:04:07 CEST 2001

> Zdravim,
>
> pouzivam linux uz nekolik let a dosel jsem k jedne neznalosti ktera je
> spise filosoficka. 99.9% veci delam jako root, svoje konto mam zalozene jen
> z principu, prakticky na nem ctu jen v muttu postu. Nekdy pouzivam irc a
> nektere
> servery rvou, kdyz se clovek prihlasuje k serveru a na svem stroji je jako
> root,
> ze to je nebezpecne. Me se ale nechce vzdy kdyz chci na irc menit v jednom
> okne
> uzivatele z root na neco jineho.

> [...]

Ja taky pouzivam Linux uz delsi dobu a vsechno jedu jako uzivatel (teda, co
se da). Takze mam taky dve zakladni konta - User a Root, ale pouzivam
prakticky jen to User, pokud na danou operaci nepotrebuju vic prav.

Nekolik duvodu, proc takto cinit:
- Root je spravce stroje, User uzivatel - neni duvod tyto koncepce michat.
- jsou i masiny, kde je vice ruznych uzivatelu - fakt - a je dobre je odlisit
- kdyz udelam nejaky soft jako User a on chodi, pak asi bude chodit kazdemu
userovi, kdyz ho udelam jako Root, pak mozna take ne. (Jasne, ze jde proverit
prava a davat pozor na zavislosti, ale kdyz to muze delat system ....)
- snizuje se pravdepodobnost zavaznejsich problemu, kdyz se mi jako Userovi
zblazni program, nebo nekde pustim neco, co jsem nechtel, tak to porad ma
system jeste sanci zastavit na nedostatek opravneni.
- kdyz to ty ucty umi, tak proc je nevyuzit, navic je to slusnost

(BTW: u textovych souboru taky nemam nastaveno executable, pokud je fakt
nehodlam spoustet jako skripty)

--
Zdravi
    mgr Jan Obdrzalek