OT: chveni obrazu

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Středa Srpen 15 10:59:19 CEST 2001

> Neni mi tak uplne jasne, jak muze vychylovaci jednotku ovlivnit energie
> paprsku? AFAIK jedinou starosti vycholovacich desticek je vytvorit silove
> pole, ktere zmeni drahu paprsku a tim i misto jeho dopadu na stinitku.
> Jednoduse receno, vychylovaci soustava jsou civky (a ve starych obrazovkach
> to opravdy byly normalni civky).

Na generovani VN se pouziva trafo, buzene oscilatorem. Pro
jednoduchost se obvykle spoji s vychylovacimi civkami pro horizontal:
nejaka kapacia X (indukcnost primaru VN trafa + indulcnost hor.
vychylovacich civek).

VN trafu na frekvenci zase tak moc nezalezi, akorat musi byt rozumne
vysoka, aby na vylazobani v nasobici stacily male kondenzatory.

Pointa : Pri prepinani svetle / tmave pozadi se meni odber proudu z
VN trafa. Bud se elektrony zabrzdi predem (tmave pozadi) a je maly
odber nebo doputuji az na stinitko (svetle pozadi) a do obehu se
dostavaji pres VN zdroj zpet.
No a pri svetlem pozadi se musi dodat vetsi proud, takze se odcerpava
vic energie i z primaru VN trafa a kvuli tomu je oscilator vic
zatlumen. To zpusobi zmenseni obrazu horizontalne pri svetlejsim
pozadi. Toto zmenseni se deje z principu _vzdy_, ale u kvalitnich
monitoru je to vykompenzovane. Jinak by to vyrobcum uzivatele
omlatili o hlavu.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s