KDE 2.2.0 pro Red Hat

Úterý Srpen 21 15:12:25 CEST 2001

On Tue, 21 Aug 2001, marek cervenka wrote:

> muzete jeste popsat co je to hinting?

Jak uz nekolik lidi psalo, jsou to informace pomahajici rasterizeru pri
tom, kdyz ma z matematicky definovaneho obrysu vygenerovat citelnou
mnozinu obarvenych pixelu.

Type 1 fonty maji "deklarativni" hinty, ktere vyznacuji zakladni tahy
liter (ovsem jen svisle nebo vodorovne) a parametry liter, ktere by mely
zustat v ramci celeho fontu konzistentni (napr. vyska minusek), zatimco
True Type fonty maji hinty "proceduralni", coz jsou primo programy
v jakemsi specializovanem mezikodu, ktere mohou pomoci zvlastnich
instrukci primo menit obrysy liter. V praxi to znamena, ze v Type 1
je vetsina inteligence primo v rasterizeru (a jak bylo spravne podotknuto,
Adobe Type Manager ve velice dobry), zatimco u True Type hlavne zalezi na
tom, jak dobre je font "naprogramovany" (coz je prace pro vrahy nebo
pro nadejne asemblerove programatory, kteri se zvrhli a zacali delat do
typografie).

Hinting ma vyznam predevsim pri malych velikostech v malych rozlisenich,
ale v nekterych True Type fonty pro CJK (Cina+Japonsko+Korea) pry autori
zasli tak daleko, ze ve fontu vubec nejsou spravne obrysy nekterych znaku
a tyto obrysy jsou az za behu generovany vlozenym hintovacim programem.

> aha, takze potom kvalita fontu zavisi na jejich matematickem vyjadreni
> a to se podle vseho zatim vic povedlo MS s "jednodussimi" TTF fonty
> (kdyz se oficialne[kde news] nabizi moznost tyto fonty vyuzivat)

Vy jste asi slepy, ne? :)  MS se povedlo akorat presvedcit firmu Monotype,
aby do jinak celkem obludnych napodobenin tradicnich PS fontu jmenem Arial
(napodobenina Helveticy), Courier New (Courier) a Times New Roman
(Times) pridelala velmi propracovane hinty, ktere zpusobuji, ze na
zarizeni s velmi malym rozlisenim, tj. napr. obrazovce (*), vypadaji skoro
tak dobre jako rucne udelane bitmapove fonty (**), a pozdeji aby pridelala
i par dalsich.

(*) Mimochodem, vite proc MS Windows predstiraji, ze rozliseni obrazovky
je 96 dpi, ackoli realna hodnota je vetsinou spis 75 dpi? Protoze pri 75
dpi byla 12 bodova pismenka v MS Wordu moc mala. :)

(**) Jen skoro. Treba "systemovy" font v MS Windows je porad bitmapovy. A
nektere starsi verze (ted nevim, jestli to delaji i ty novejsi) pri malych
velikostech zacaly tise za libovolny TTF substituovat bitmapovy "Small
Font". Jinak je zajimave, ze pekneho vzhledu lze dosahnout pouze duslednym
napodobenim vsech vlastnosti i chyb (napr. zaokrouhlovacich) puvodni
implementace TTF rasterizeru z MS Windows 3.1.

> prace s dynamicky pocitanymi fonty je zrejme narocnejsi na CPU(oproti
> bitmapam), znamena to ze s prichodem rychlejsich CPU se bude cim dal tim
> vice preferovat TTF,Type1?

Narocnejsi na CPU sice je, ale ne tolik, aby to obrysove fonty nejak
zasadne znevyhodnovalo. Problem je v kvalite.