*.afm a *pfb fonty v X

Středa Srpen 29 14:12:40 CEST 2001

On Wed, 29 Aug 2001, Roman DAVID wrote:

> shanim nejake info jakym zpusobem dostat do
> X-ek (zejmena do Gimpu) *.afm a *.pfb fonty.

AFM nejsou fonty, ale tzv. metriky (AFM znamena Adobe Font Metrics), ktere
obsahuji informace o rozmerech jednotlivych liter (coz lze zjistit i primo
z fontu) a pripadne dalsi udaje, napr. hodnoty pro kerning (ktere uz AFAIK
ve fontu samotnem nejsou). Idea je takova, ze program generujici vystup
v Post Scriptu si vystaci s metrikami a nemusi mit po ruce primo
pozadovany font.

PFB, coz je "binarne zakodovana" verze Type 1 fontu (jeste existuje PFA),
je v X11 podporovana (aspon pokud si nedelate prehnane iluze o kvalite
vysledku). Postup instalace je zhruba nasledujici:

1. Vyrobite nekde nejaky adresar, kam fonty umistite.

2. V tom samem adresari vyrobite fonts.dir, coz je soubor, kde na prvnim
radku je cislo vyhadrujici pocet zaznamu a na dalsich radich dvojice
jmeno souboru a XLFD (ve kterem musi byt misto udaju o rozmerech nuly,
protoze je to scalable font)...spravne se ten soubor vyrabi tak, ze to
same napisete do fonts.scale a spustite mkfontdir, ktery to akorat
zkopiruje do fonts.dir (pri absenci bitmapovych fontu v danem adresari).
Mozna existuje nastroj, ktery umi fonts.scale vygenerovat z informaci ve
fontech sam.

3. Reknete X serveru, ze si ma adresar pridat do seznamu adresaru s fonty.
Jednorazove pomoci "xset fp+ /cesta", permanentne modifikaci XF86Config
nebo konfiguraku fontserveru (fs/config).

Zajimavost: muzete vyrobit nekolik polozek pro ten samy font, ktere se
lisi jen kodovanim. Takze treba pro dostatecne nove fonty od URW muzete
mit zaroven -iso8859-1 i -iso8859-2.