XFree86 4.1 a ceska klavesnice 2 [opet long ;]

ktoman na email.cz ktoman na email.cz
Čtvrtek Srpen 30 14:11:44 CEST 2001

On Thu, Aug 30, 2001 at 12:10:53PM +0200, Jan Holesovsky wrote:
> "grp:shift_toggle" vsak bohuzel pri updatu jiz nastaveny je, coz vidim
> jako hlavni problem. (Mimochodem kvuli updatum jsme v SuSE Linuxu nuceni
> zachovat czsk pri pouziti XF 3.x a vyrabet linky cs* -> cz*)

To se da samozrejme chapat. Na druhou stranu myslim, ze to je lepsi
resit na strane jednotlivych distribuci, protoze se to tyka prave
predevsim jejich (ruznych) konfiguracnich nastroju.

> Dokud vsak nebude mozne zakazat prepinani, kdyz neni druha groupa
> definovana, musime docilit alespon toho, aby byla smysluplna---coz
> US rozlozeni je.

OK, pokud nastroje SuSE proste spolehaji na to, ze druha grupa je
definovana, tak je jasne, ze je potreba workaround.

> Za navrat k predchozimu stavu to nepovazuji---odbourani czsk je IMHO
> velky krok dopredu a ja czsk je zpet nepridavam :-). Jak jsem jiz napsal
> v minulem prispevku, rozsireni cz* o druhou groupu nic nepolame
> (alespon jsem nic nezaznamenal),

Pro jistotu by bylo asi dobre prekontrolovat alespon ten fallback.
Urcite potize muzou nastat, kdyz se pri lookupu v americke casti
dostane do ceske -- takhle z hlavy si nejsem jisty vysledkem... ;)

> proto prepinani do jinych klavesnic
> pomoci externi utilitky je stale mozne (a verim, ze spravne a
> doporucovane). Navic vsak mame jakysi "bonus"---rychly pristup k anglicke
> klavesnici.
> Shrnul bych to: Mit prave jednu klavesnici v mape je sice spravna cesta,
> ale proc byt jejim propagatorem, kdyz ceskym uzivatelum se rychly
> pristup k US klavesnici velmi hodi? :-)

Externi utility (nebo soucast desktopu pripadne window manageru) jsou
OK, beztak neudelaji nic moc vic nez par volani Xu ;)

Jako docasne reseni je ten patch asi taky ok, ale do budoucna si zkusim
najit cas ten kus do xkb pripsat, jestli to nenarazi na nejakou vlnu
odporu ;)  Vyhoda by byla, ze by se to dalo jednoduse centralne
nakonfigurovat, fungovalo by to stejne rychle jako prehazovani skupin
a umelo by to libovolnou kombinaci layoutu. Zatim se muzem smat, protoze
stejne problemy resi treba fr_de ;))

> Odhadl bych, ze si na to nikdo dostatek casu neudela, protoze to zas tak
> moc nepali... V KDE i v Gnome jsou utilitky na prepinani klavesnic,
> zajiste existuji jine pro jine WM (xxkb, ...). Jde to i rucne pres
> setxkbmap. Tak proc to davat primo do Xek? To je ale muj soukromy nazor...

To s tim nepalenim je asi bohuzel taky pricina dosavadniho stavu ;)
KDE a Gnome to tak nejak resi, xxkb fajn, ale taky trochu bastl
s dokumentaci a upravou zjevne napasovanou pro Rustinu ;)

Zkusim to probrat na konferenci v Xech, treba se prinutim s tim neco
udelat az budu mit zas trochu vic casu ;)

Hezky den,
Kamil Toman