Chyba pri pokusu o kompilaci jadra na PYGMY linuxu

Kiwi kiwi.fon.tis na atlas.cz
Středa Prosinec 12 07:31:14 CET 2001

On Fri, 16 Nov 2001, Kiwi wrote:

> Tohle co jste napsal beru jako male (jak pro koho) Know-How.
> Predpokladal jsem, ze po instalaci balicku a rozbaleni zdrojovych
> textu jadra budou takoveto veci nachystane. Z hlediska laika, kdyz na
> me pocitac vyplivne takovou "skaredou" hlasku, jsem v p..... a nic s
> tim neudelam. Tedy pokud nechci studovat skripty pro kompilaci a
> zdrojova texty jadra :-). A to 9 z 10ti uzivatelu pri prvni kompilaci
> jadra urcite nechce! Ja jsem rad, ze se vubec zacinam v LINUXu

To je prave to, s cim se take tady v konferenci nejvice zapasi:

Proc jako nezkuseny uzivatel prvni co udela tak je kompilace kernelu, bez
toho, ze by znal co je potreba, jak se chova kompilace, nekdy nema vubec
include soubory atd.

Neni me jasne, proc si nejdrive nezkusi kompilaci na klasickem software,
kde jsou v podstate stejne potreby jako pro kernel a je to snaze
pochopitelne.

Taky jsem se ze zacatku bavil kompilovanim kernelu, ale to bylo jeste v
dobe, kdy ani dodany patch nedelal to co mel a bylo potreba ho umravnit
atd. Tim se clovek naucil pracovat s kodem, rozumel chybovym hlaskam
kompilatoru, vedel, ze potrebuje nejake knihovny.

Dnes je prvni cesta cloveka po instalaci do /usr/src/linux a hned tam
vyrabi svoje jadra, vetsinou bez zakladnich znalosti vyvojare....

R.V.

Proti tomu bych se chtěl ohradit :-).

Neřadil bych se mezi úplné počítačové bl.... začátečníky. Nějaký ten prográmek jsem kdysi dávno napsal a zdrojáky, ikdyž napsané v "neznámém" jazyce, mi taky nejsou úplně cizí. A moje první cesta rozhodně nebyla do adresáře /usr/src/linux. O něm jsem po první instalaci neměl ani potuchu. A to že to dělají uživatelé se nemáte čemu divit, protože je to v každé příručce libovolné distribuce LINUXu, že to zvýší výkon nevím o kolik procent, .... Dalo by se z toho i pochopit, že je to jedna podmínka provozu LINUXu.

Moje povzdychnutí spočívalo spíše nad roztříštěností české dokumentace, která obsahuje sice spoustu informací, ale neradí co dělat v případě problémů. Na to abych se probíral řádek po řádku zdrojovými kody kompilace jádra v dnešní uspěchané době bohužel nemám čas. Možná před pěti lety .... :'-( Nevím jak je dokonalá anglická dokumentace, ale prostě mi chybí popis typu: při spuštění skriptu se nejdříve načítá ta a ta knihovna, poté jde do adresáře ..........tam načítá ty a ty soubory, .... (tohle berte jen jako vzor, opravdu nevím jaký je postup při kompilaci jádra). Samozřejmě, že jsem nepředpokládal, že všechno půjde na první našlápnutí (tak to nefunguje ani u komerčního software), netušil jsem ale, že to bude až taková "sranda".

LINUX je určitě dobrý, ale musí se dobře umět. A to vidím jako jeho největší problém, proč (teď jsem byl nucen přerušit psaní téhle zprávy a odstranit si vir :-)) si běžný uživatel radši nainstaluje Woknousy (třeba i nelegálně) než LINUX a přestože mu třikrát denně spadnou je s nima spokojený. Utírám si slzu a jdu dělat něco užitečného pro mého zaměstnavatele :-)

    M. J.