Re: OT: DocBook - delší

Ing. Miloslav Ponkrác miloslav.ponkrac na interval.cz
Středa Únor 7 13:10:44 CET 2001

|Hm, otazka je co povazujete za slozite, je pravda ze TeX neni
|instantni pseudo WISIWYG, jako nektere jine systemy, ale ja to
|povazuji za vyhodu, proste se muzu soustredit na to co chci
|napsat a nerozptyluje mne to jak se to co pisu ve skutenosti
|vysazi, navic se Vam nestane ze budete mist problemy s
|fformatem toho co bylo napsano v minulosti. Co myslite tim ze
|podpora pod Windows neni idealni? Ja pouzivam doma TeX v
|Linuxu a v praci pod Windows, jediny co jsem musel vyresit bylo
|CRLF a kodovani cestiny, coz spravil kratky programek v C (bylo
> [...]

Abych se přiznal, moc na toto téma nechci povídat. Asi je to i trochu OT.
Myslím tím to, že jsem TeX nebyl schopen použít. Napsal jsem podle návodu
dokument, což jsem celkem pochopil. Ale poté jsem se ztratil. Ač jsem četl
jakoukoli dokumentaci, jenom se to hýřilo množstvím různých souborů a
nepochopil jsem jednoduchou věc, co mám udělat, abych z dokumentu dostal
tiskový výstup.

Bohužel nemám vedle sebe nikoho, na koho bych se mohl obrátit jak v Linuxu,
tak konkrétně v TeXu. A když přečtu asi dvacet návodů, a nedobabrám se k
cíli, tak toho nechám. Pak si odpočinu a zkusím to ještě párkrát. A pak to
pošlu do háje. Linux se mi podařilo nainstalovat až po několika měsících,
protože jsem si ke všemu zakoupil buggy verzi RedHat 6.2. Naštěstí jsem
potom přešel na Debian, se kterým jsem problémy prakticky nezažil. Musel
jsem tehdy TeX zkoušet pod Windows, což určitě jednoduchosti nepřidalo. A
tehdy jsem pochopil, že si prostě musím vybírat programy, které fungují. A
Linux je hotovou pokladnicí takových programů.

Abyste pochopil, že jsem se snažil, dokonce jsem pár lidem po mailu nabídl,
že jim zaplatím, když mě vysvětlí, jak na to. Kupodivu jsem dostával stále a
tutéž jednoduchou odpověď: Nepotřebujete za Linux platit, čtěte dokumentaci.
Nedali se přesvědčit.

Mimochodem, mohu dát radu lidem, kteří jsou v podobné situaci jako já, že
jsou odkázání pouze na dokumentaci. Když s něčím začínáte, zkuste nejdříve
dokumentaci k FreeBSD, mám zkušenost, že je mnohem přehlednější a
instruktivnější. Linuxová dokumentace je vhodnější, až když máte za sebou
"první lekce".

Poté jsem pochopil, že nedostupnost TeXu, respektive moje neschopnost s ním
pracovat, mi prospěla. Protože já nechci psát dokumentaci v sázečském
programu. Také jsem slyšel, že psát česky je v TeXu problém. Nechci tu
pomlouvat TeX, protože o něm opravdu nic nevím, ale došlo mi, že dokumentace
by se měla psát jako struktura. A poté by se měl vygenerovat vizuální vzhled
podle nějaké šablony. Že by ten program měl normálně umět češtinu jako přímé
znaky, buď v ISO kódování, nebo UTF-8.

Neříkám, že to není v TeXu řešitelné, určitě lze napsat makra, která
převedou strukturu na potřebný výstup. Ale taky bych rád zavedl nějaký
dokumentační postup u nás ve firmě. A nezlobte se, fakt si nedokážu
představit, jak bych TeX prosazoval. Ať chcete, nebo ne, TeX je prostě
sázečský program. Nikoli dokumentační nástroj. Lze v něm hodně, ale pořád je
to jako kdybych psal maily ve špičkovém DTP nástroji typu QuarkXPress. Budu
s tím mít více práce, než když použiji obyčejný plain text editor a nic
navíc nezískám.

S pozdravem

Miloslav Ponkrác