Podminky sireni v ruznych distribucich

Pondělí Únor 19 16:53:33 CET 2001

On Mon, 19 Feb 2001, Michal Krause wrote:

> pripravujeme na Roota clanek o nekterych pravnich aspektech sireni
> Linuxu, licencich atd. V teto souvislosti by me zajimalo, jestli ruzne
> distribuce zobrazuji nejake licencni ujednani, respektive podminky
> sireni, se kterymi je treba souhlasit pred zapocetim vlastniho
> instalacniho procesu. Zkousel jsem to pouze u RH 7.0, kde jsem nic
> podobneho nenasel. Vedel by nekdo, jak je to u ruznych jinych
> distribuci? Klidne muzete psat privatne na muj email.

Pokud je distribuce GPL, tak o sireni neni potreba diskutovat. Nekdy ovsem
jsou u nekterych programu (nebo jinych soucasti systemu) jine licencni
podminky. Takze myslim treba po spusteni Netscape se licence objevi,
stejne jako jako treba u Acrobat Readeru.

U RH je evidentni (i prezentovana) snaha pouzit pokud mozno vse GPL, aby
nebyly licencni problemy. Z tohoto vybocuje ve standardni distribuci uz
jen Netscape a u RH je velka snaha protlacit tam misto nej Mozillu a na
Netscape zapomenout (coz zatim jeste uplne nejde) - zejmena proto, ze v
takove aplikaci nejde nic opravit (a tudiz jsou pak problemy s rozumnou
podporou takove aplikace).

Zrejme vsechny linuxove distribuce se snazi profilovat vuci zakaznikovi
tak, ze "ruci" za svuj system vice, nez je obvykle u komercnich produktu.
Slovem "ruci" nemyslim nahradu skody ani jine financni zavazky, ale spise
deklarovanou snahu se o aplikace rozumnym zpusobem starat a opravovat
jejich chyby. Proto je realne nejnarocnejsi na sestaveni distribuce prave
vyroba zaplat a fixu, ktere jsou pro rozumny chod potreba (a to prave
teamy okolo distribuci delaji).

Zakaznik ma tedy diky existenci zdrojaku vetsi sanci, ze se docka opravy
nebo si opravu napise sam a pokud ji napise dobre, tak v pristim vydani uz
ta chyba s velkou pravdepodobnosti nebude.

Nicmene pokud si koupite krabicovy Red Hat (a nebo jinou distribuci), tak
dostanete doplnujici CD, na kterych jsou uz k dispozici komercni aplikace.
Ty obvykle obsahuji vlastni licence.

Ciste teoreticky - kazdy program ma licenci v /usr/share/doc/jmeno-prg.
Pokud tam neni, jedna se o GPL :-)

--
                        Milan Kerslager