kvalita mp3, bylo mp3 do wavu?

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Čtvrtek Leden 4 21:19:46 CET 2001

| Odesílatel: Jan Klugl <jan.klugl na pikebo.cz>

To, ze LAME je na spolecnem - nejvyssim stupinku s mp3enc31 od FhG,
neznamena, ze je take nejlepsi dekoder. Jsou lepsi dekodery, nez LAME, byt
LAME se poklada za referencni dekoder, nebot ma opravene  chyby v ISO
specifikaci. Jinak je spousta lepsich dekoderu, lisi se hlavne tim, jak
moduluji sum, jestli maji dithering, jak zaokrouhluji (ci urezavaji
desetiny) a s jakou delkou slova pracuji.

| muzu se zeptat na zdroje, ze kterych cerpate presvedceni ze lame je
| nejlepsi
| enkoder? Ja jsem presvedcen o nejvyssi kvalite l3enc-u, ale to je MHO.

Tak zrovna l3-enc je asi tak 100 let za opicema. Je fakt, ze na nizkych
bitratech
je lepsi, nez lame, ale >=128kbps je lame uz lepsi, pokud uvazujeme CBR.
Date-li u lame rezim ABR (krizenec mezi VBR a CBR), tak je lame lepsi uz od
96-112k. Navic kdyz si zapnete novou ATH (je delana podle slyseni mlade
populace, nikoli prumer i s nahluchlymi nad hrobem) - nerku-li, ze ji jeste
o 10dB snizite a cwlimit zvednete na 11khz (pod je tonalita, nad atonalita,
def. neco pres 8kHz), nestacite se divit (pak ale je potreba mirne zvednout
bitrate, nebo pouzit ABR).

Jinak se za referencni enkoder vseobecne (pravem) poklada mp3enc31. Zkuste
si stahnout demo a
uvidite. Jenze ta cena ($$$ a pomalost)! (na linuxu ale existuje reseni, ze
se na nejakou adresu neco zapise, no a on pak funguje bez omezeni - z
doslechu, ve woknech to nejde) LAME ho predbiha >128k jen diky fantasticke
dynamice, kterou mp3enc31 nema, byt je sem-tam slyset o nejaky pazvuk vic,
nez z mp3enc31.

Nejvetsi prinos,ktery mp3enc31 ma oproti lame pri malych bitrate, je
intenzitni stereo rezim (zaznam je tak v podstate mono, jen se predava
informace o rozlozeni pasem ve stereu podle amplitudy, nikoli prepinane dva
kanaly, MS nebo LR (do lame muzete vnutit ze pouzije jenom MS, cimz nebude
prepinat rezimy sterea - jen pro zajimavost, melo opodstatneni drive, kdy
gpsycho nebyl tak dokonale vyvinut - dnes podle mereni MS prahu je asi na
98% stejny s mp3enc31, takze rusive efekty prepinani sterea jsou
minimalni).

Takova mala poznamka na okraj - diky tomu, ze lame slo az za mez, co
specifikuje ISO, muzete potrebovat nektere prepinace, treba
--strictly-enforce-ISO pokud vas dekoder je nejaky historicky (tyka se to
hlavne hardwarovych dekoderu). Dal vznikla z lame iniciativa mpeg+, ktera
pouziva prave to, co v lame diky mp3 standardu byt nemuze, nebot by to
dekoder neprehral. Jinak lame pouziva vsechno, co je v MPEG dovoleno, na
rozdil od konkurentu (i komercnich), treba bitreservoir, long a short
blocks atd.

| Dale prel bych se o 'nejkvalitnejsim' dekoderu, IMHO vystup z ruznych
| dekoderu
| je totozny.

Jste vedle jak ta jedle. Ani winamp nema totozny vystup, pokud budete
prepinat mezi rezimy pentium, MMX a 486. Docela zajimave vypada vystup z
mad dekoderu, jinak shibatchuv dekoder se da pokladat za referencni, byt
nema dithering (nebo ho ma nepovedeny), takze se da rict, ze co se tyce
odstupu S/N nepatri
rozhodne mezi nejlepsi, ale jinak ma opravene vsechny zname ISO mouchy.

Zdravi

             Jaroslav Lukesh, K-net
               http://www.k-net.cz
      Multimedia, Networking, Communications