zacatecnik xwindow

Jan Polacek Jan.Polacek na f21.n420.z2.gate.fidonet.cz
Středa Leden 24 10:44:08 CET 2001

Zdarec Michal1978,

Pondeli Leden 22 2001 13:55, Michal1978 =:-v =------------> All:

 M> Laboruji s linuxem RH6.2CZ
 M> Podarilo se mi ho nainstalovat, rozchodit x window.
 M> Ale po nekolika dnech spokojeneho uzivani se stala divna vec: navim
 M> kam, ale zmizela textova konzole, po startu systemu tam hned
 M> naskoci
 M> xwindow (prihlasovani uz probiha v grafickem rezimu) a nelze
 M> vypnout.
 M> Pokud pouziju CTRL+ALT+BACK SPACE tak se xka sice zavrou, ale
 M> okamzite
 M> naskoci znova. Dokonce nelze prepnout ani na virtualni konzoli. V
 M> knize Ucime se RH linux jsem pomoc nenalezl. Dekuji za jakoukoliv
> [...]
Nevim jakym zpusobem jsi zapnul bootovani do xek, ale reknu ti, jaxe
toho zbavis a jak to v redhatu funguje. RHcko ma nekolik runlevelu...
nevim z hlavy, co dela dvojka, ale runlevel jedna je v podstate jen
spusteny jadro a bash...
logujes se automaticky jako root, jen musis zadat heslo. To se ti hodi
ve chvili, kdy se ti na serveru neco nejak totalne podela. Po restartu,
kdyz se ti na obrazovce obevi napis LILO: napis slovo single a odentruj
to...
Dalsi runlevel je 2, ten si nak nepamatuju k cemu je, ale v podstate ho
asi nikdo ani nepouziva... normalni runlevel je 3, to je ten co bootuje
na konzoli, tak jak si byl zvyklej. Ctyrka nic neni... a petka... to je
prave ten runlevel, co jsi si spustil... v podstate identickej s
runlevel 3, jen s tim rozdilem, ze se jeste spusti xwindow a
prihlasovani pak se deje uz v xkach.. pro workstation idealni.. na
serveru je to na prd. Posledni runlevel je 6ka.. to je runlevel, kterej
pozabiji vsechny procesy.. pouziva to system pri rebootu, nebo takhle
nejak je to tam zarizeny.. Tak.. ted bych ti mohl jeste rict, jak si
spustit runlevel kterej chces uz pri bootovani.... kdyz vidis na
obrazovce napis LILO:, stiskni tabelator.. vypisou se ti konfigurace,
ktere lilo ma. Pokud mas v tom pocitaci jenom ten linux, tak se ti
vypise neco takovyhleho:
LILO:
linux
takze kdyz chces spustit runlevel 3 (to je ten na konzoli), napises
linux 3.
zrovna tak bys pro nabootovani do single modu mohl napsat linux 1.
Ted ti jeste reknu, jak to zaridit, aby ti to do runlevelu 3 bootovalo
automaticky. Vyedituj si soubor /etc/inittab.
Hledej tehnle radek, je asi tak desatej od shora... prvni funkcni radka
po tech uvodnich komentarich:
id:5:initdefault:
Ta petka prave znamena, ze system bude bootovat do runlevelu 5, tudiz
kdyz chces, aby ti to bootovalo klasicky na konzoli, prepis ji na 3jku,
soubor uloz a je to hotovy... :-)
A kdyz uz se s tim pisu, tak ti napisu i jak to je s nastavovanim toho,
co se spousti pri bootu.. cele kouzlo se ukryva v /etc/rc.d.
Tam najdes adresare init.d, rcX.d, kde to X je cislo runlevelu.
Dulezity je adresar init.d. v nem jsou schovane vsechny skripty, ktere
spousti vsechny daemony a sluzby systemu. V adresarich rcX.d Jsou linky
prave na tyhlety skripty. Znamena to, ze napr. kdyz chces spoustet
apache, v init.d je na to skript http (nebo httpd.. ted nevim), v rcX.d
bude link S90http. Naopak, pokud apache spoustet nechces, znamena to,
ze tam bude link s nazvem K90http.
Ty cisla jsou tam kvuli poradi, v jakem se maji spoustet. Pokud bys mel
dva linky se stejnym cislem, nevadi to, provedou se ve chvili, kdy na
ne prijde podle cisel rada v abecednim poradi. Pokud budes nekdy menit
konfiguraci neceho, nemusis kvuli tomu restartovat dycky cely server,
ale staci restartovat prislusnyho daemona (Windowsaci blednou
zavisti... ;-) ), v /etc/rc.d/init.d si najdes proste spravnej skript a
muzes ho spustit s jednim z techto parametru:
start, stop, restart a obvykle i status.
Takze, kdyz napr. pridas zdileni dalsiho disku v sambe, ulozis smbconf
s novou konfiguraci a napises /etc/rc.d/init.d/smb restart
Pises, ze jsi zacatecnik, takze ted se ti to asi ani tak moc hodit
nebude..
ale kdysi sem taky moc nechapal, jak to v linuxu s tim bootovanim
vlastne je a dokumentaci sem k tomu nak zadnou nenasel, takze sem nad
tim dost badal. A to restartovani sluzeb se ti muze jednou jevit jako
vyhodny napr. na serveru, kde neco nastavujes, uzivatele o tom vubec
nemusi vedet.. restartujes sambu a jim mezitim funguje posta, protoze
sendmail bezi atd... nemluve o tom, ze spusteni jednoho daemona trva
par vterin, kdezto bootovani celeho systemu docela dlouho.
Doufam, ze sem te zahrnul dostatecnym privalem uzkoprofilovych
informaci.. :-),
tak si je flashni do epromky a uzivej jich ve zdravi.
Hodne uspechu s linuxem ti preje

                                                  Honza đB-Q