fragmentace disku

Neděle Červenec 8 13:22:01 CEST 2001

On Sat, 7 Jul 2001, Míla Kuchta wrote:

> [...] a disk, jak znamo, ma stejnou hustotu zaznamu v poctu sektoru na
> stopu po celem obvodu.

To uz davno neni pravda. V dnesni dobe se na stopy blize okraji disku (*)
uklada vic sektoru, aby se lepe vyuzila plocha ploten (stopa nejblize
okraji je -- pro disk 3 1/2 palcovy disk -- aspon dvakrat tak dlouha nez
stopa nejblize stredu, mozna i vic). Uhlova rychlost je pochopitelne
konstantni, cili to znamena, ze u kraje je vyssi prenosova rychlost. Pro
pristupovou dobu to zase ma ten zajimavy efekt, ze se meni pomer, s jakym
se uplatnuje cas na zmenu polohy hlavicky a cas na spravne natoceni disku
(**), pricemz ve vysledku je pri pohybu u kraje disku i znatelne kratsi
pristupova doba v porovnani s pohybem ve stejne velke souvisle oblasti
(pocitano v poctu sektoru) u stredu disku.

(*) Coz jsou AFAIK zrovna ty, ktere se oznacuji vyssim cislem. Ovsem
zijeme v dobe, kdy cisla, co vidi OS, nemusi mit zadnou souvislost s tim,
jak je to ve skutecnosti na disku rozmistene.

(**) Je zvlastni, jak se casto zapomina na ten druhy udaj. Pritom napr.
pro 7200 ot/min. je to pres 8 ms na otacku, cili prumerne 4 ms na
jeden nahodny pristup.