Účto pro Linux - Shrnutí sobotníhosetkání

Petr Ferschmann fers na pinknet.cz
Pondělí Červenec 16 12:06:30 CEST 2001

Dobrý den

protože jsem slíbil poslat preview výsledků sobotního setkání do konference
činím tak. Odpovědi prosím neposílejte sem, ale do ucto-dev-l na pinknet.cz,
neboť je to trochu off-topic. Tam příjdou také zprávy od dalších účastníků.
Zpráva byla také odeslána i do ucto-dev-l na pinknet.cz. Doufám, že jsem vše
popsal tak jak bylo vše řečeno.

- ---
Chtěl bych zde shrnout výsledky sobotního setkání. Chtěl bych poděkovat všem
zúčastněným a především Danu Ohnesorgovi za skvělé buřty a hosting celého
setkání.

Pokud na něco zapomenu opravte mne prosím.

Dohodlo se tedy, že budeme psát podvojné účetnictví pro malé až střední
firmy. Pro potřeby projektu bude zřízena adresa http://ucto.linux.cz/, kde
bude homepage, CVS a WebCVS. Bude také spuštěn NNTP server. Mailová
konference nadále zůstává stejná.

Datovým základem by měl být návrh pana Viktora Matyse
http://qwert.cz/infors/, který s pomocí dalších (např. Václava Kořánka) vše
doplní. Co to přesně bude umět a jak to bude fungovat (po datové stránce)
upřesní oni (neb tomu nerozumím :-(

Základem by mělo být XML a/nebo CORBA (mico ?). Program bude fungovat i pod
windows i pod Linux. Mělo by být možné změnit databázový systém (základem
bude zřejmě PostgreSQL).

Architektura bude třívrstvá.

+--------+    +---------------+    +----------------+
|   SQL  |<-->|  Aplikační    |<-->|   Klient GUI   |
+--------+    |     server    |
              |               |<-->+----------------+
              |               |    |  Command line  |
              +---------------+<-+ |     klient     |
                                 | +----------------+
                                 |
                                 | +----------------+
                                 +>|     Další      |
                                   | Specializovaní |
                                   |     klienti    |
                                   +----------------+

Aplikační server - bude obsahovat části pro
* databázovou abstrakci - zajištění nezávislosti na databázovém serveru.
* moduly, které budou dělat jednotlivé části účetnictví a budou moci mezi
sebou komunikovat ze začátku spíše méně časem více. S těmito moduly bude také
komunikovat klient. Server bude úlohy klienta zpracovávat dávkově (nemám
přesnou představu jak to bude fungovat - doplňte mně prosím) a měl by
podporovat možnost mít několik serverů, každý by zajišťoval určitou část a
každá mohla být různě geograficky rozmístěna - s tím by také měla souviset
možnost při spadlém spojení stálá funkčnost (s omezeními
 - např. nepůjde převést ze skladu v jedné pobočce do jiné apod.).

Klient - rozhodně nejde o styl tzv. tenkého klienta. Klientů by mělo
vzniknout několik - od zcela jednoduchého command lineového po
sofistikovaného GUI klienta. Speciálními klienty mohou být různé brány do
jiných systému nebo např. jen pokladna.

Klient GUI bude také mít ještě odděleno vrstvu závislou na toolkitu (KDE?,
gtk? MS Windows). Případně vznikne několik klientů (pokud se najde někdo kdo
je napíše) - s různým rozsahem funkcí a jednoduchostí.

generátor sestav (součást serveru) - tento vytvoří z databáze XML strom,
který se poté odešle do generátoru tiskové sestavy - zde si uživatel zvolí
interpretr (např. XSLT+LaTeX) a šablonu (např. fakturu Dana Ohnesorga a nebo
mojí :-). Možná vznikne i kombinace, která bude mít za výstup M$ Word na
uživatelově počítači, který si pak může vytisknout. Pro změnu vzhledu bude
tedy uživatel měnit jen šablonu (např. přidáním loga firmy).

Tak takhle to vypadá jako celkem velký a vyspělý systém. Už se na něj těším a
také na Vaše komentáře :-)

- --
                                  Petr "Fers" Ferschmann

 -=[  fers na pinknet.cz  ]==[ http://home.pinknet.cz/~fers/ ]=-
- -=[ Koukni na http://www.effata.net/ ]==[ +420 604/781 009 ]=-

GPG Fingerprint:
[83B0 6378 7A9D D993 035E  60BD FEEC F665 D2C8 1B9A]