Mailboxy bez fyzickych uzivatelu

Ivo Panacek ivop na regionet.cz
Úterý Červenec 17 09:37:32 CEST 2001

Martin Pavlas wrote:

> Jako na zmenu hesel uzivatelu k mailboxum?

> Postfix neznam, slo by to i s qmailem? Asi ano. Jde mne o tom, jak se
> pak definuji ty uzivatele - jmeno, heslo, mailbox (radsi Maildir). Ti
> uzivatele budou ve vice domenach, tech bude taky dost.

> To zni dobre.

Tak vezmu sireji to, jak jsem to pochopil (a spustil) ja:

1) cele mi to jede na RedHat 7.1 CZ + updates
2) MTA je v mem pripade postfix-20010228_pl03release-2.i386.rpm
3) MDA (+ vlastne cast MUA) je Cyrus-IMAP, ten mam
    vlastni prebaleny (jeste to neni uplne ono):
       cyrus-imapd-2.0.15-1rh71.i386.rpm
4) k tomu mam vlastni pomocne baliky: easypostfix a easycyrus,
    ktere jsou ve vyvoji, ale uz jsou pouzitelne

Cyrus-IMAP se kompletne stara o spravu "mailboxu", coz znamena
mimo jine i to, ze se tam neda (=nemelo by se) sahat naprimo.
Je jeho problemem, jak si to udrzuje, hlavne kdyz to slape.
Detaily jsou v jeho dokumentaci, kratce (a neuprsne) shrnuto:

- jde mu o top-level mailboxy tvaru: user.ivop
- pod nimi muze mit dalsi, ktere muze vytvaret uzivatel sam
- na to cele ma quoty, ovsem nikoliv od systemu, ale pocita
   si je sam (ma to vyhody i nevyhody)
- hesla uzivatelu k jejich mailboxum overuje pres sasl (napriklad),
   takze obsah /etc/passwd je (= muze byt) zcela irelevantni

MTA (tedy postfix) pri doprave do lokalniho mailboxu zavola
/usr/cyrus/bin/deliver (uz to ma predpripravene) a ten se
pres LMTP protokol spoji s cyrus demonem a necha ho ulozit
postu, resp. i rozhodnout, zda cilovy mailbox existuje.
Z toho plyne, ze aliasy udrzuji v postfixu, cyrus se stara
az o skutecne mailboxy, ty ovsem naopak MTA vubec nezna.

Cyrus to pred ulozenim jeste muze prohnat pres Sieve skript,
pokud ho ma uzivatel definovan, a postu rovnou roztridit,
nebo preposlat jinam, ...

Vlastni prace s postou (MUA) je mozna pres imap, pop, imaps
a dalsi. Prakticky to velmi dobre chodi, mam to odzkouseno
a pouzivam: mutt, Mozilla, Netscape 4 (Linux i Windows),
Netscape 6 (Windows), Outlook 5 a samozrejme php-imap (Twig),
po vygenerovani ssl (=openssl) klicu to jde dobre i "zvenku".

Snad to na uvod staci ...

ivo
--
E-mail: Ivo.Panacek na regionet.cz, Ivo.Panacek na jlabs.cz
WWW:    http://ivop.regionet.cz