Distribuce podle bezpecnosti?

Úterý Červen 5 21:37:10 CEST 2001

On Tue, 5 Jun 2001, Vaclav Ovsik wrote:

[...]
> Co kdyz existuje distribuce ktera to zvlada delat kvalitne? No mozna
> to fakt neni technicky mozne, ale jak je na tom ten Mandrake? Dejme
> tomu, ze patchuje dost rychle, ted je tedy otazka, jestli to neni na
> ukor jinych vlastnosti.

IMHO zatim existuji nejmene 4 samostatne vyvojove vetve, ktere se udrzuji
a vyviji zvlast. Nektere z nich dokonce zastavaji tak vyhranene postoje,
ze jakakoliv tesnejsi spoluprace s ostatnimi je predem vyloucena (razeny
abecedne):

Debian
Red Hat
Slackware
SuSE

Ostatni minoritni distribuce jsem nejmenoval. Nema cenu vyjmenovavat
distribuce, ktere z nektere z vyse jmenovanych vychazeji.

IMHO je myslenka OpenSource zalozena na tom, ze to co se jednou horko
tezko vymysli/naprogramuje, to se pak vseobecne vyuziva. Nicmene soucasny
stav je takovy, ze spoluprace mezi nekterymi finalnimi tvurci distribuci
je jen v risi fantazie (profilace pred zakaznikem ma nekdy docela jasne
marketingove duvody - "Musime byt prece jini").

Je to spatne, ale zatim nikdo nevymyslel nic, co by umoznilo spolupraci a
zaroven uspokojilo touhu (jednotlivych proudu) na odliseni.

Nejake sjednocujici snahy existuji, ale podle meho je to zatim na pomezi
mezi risi pohadek, prani a skutecnych (rozumnych) potreb.

Chapu Vasi narazku na rychlost zaplatovani "nepodstatnych" problemu, ale
kazdy si vzdy musi stanovit priority. Ostatni se pak musi smirit s tim, ze
nektere veci jsou prioritnejsi nebo se pripadne dele overuji (nez se
oficialne vydaji). Protoze si muzete relativne svobodne vybrat, nemusi Vas
to trapit.

Je jen na volbe uzivatele, zda zvoli jednu ze zakladnich strategii
prislusne distribuce (protoze mu vyhovuje a je pro nej prioritni), napr:

- zavadime nove technologie jako prvni (Red Hat)
- mame skvely soukromy nastroj pro spravu systemu, ktery nikdo jiny nema
  (SuSE)
- poskytujeme vsemozne patche primo v distribuci (Mandrake, SuSE)
- nedame do jadra nic, o cem vime, ze (muze) obsahovat chyby (Red Hat)
- mame nejvetsi mozne mnozstvi baliku (Debian)
- ladime distribuci do umoru (Debian)
- vydavame casto nove verze (SuSE)
- poskytujeme komercni podporu (SuSE, Red Hat, Mandrake)
- jsme nekomercni (Debian)

...atd. Samozrejme - nektere vyse zminene pohledy (nazory) mohou byt ciste
me osobni (a ostatni mohou mit jine). Chtel jsem jen ukazat, v cem rozdil
je a co (muze) byt pro nekoho dulezite (a samozrejme pro jineho to
dulezite treba neni).

--
                        Milan Kerslager