Vzhuru do virtualniho komunismu

Pondělí Červen 18 19:58:38 CEST 2001

Vazeny pane Solere,

pri cteni Vaseho clanku "Vzhuru do virtualniho komunismu" ma Britskych
listech (http://www.britskelisty.cz/20010618k.html) jsem si zacal delat
poznamky, ktere nakonec tak zkosately, ze jsem usoudil, ze by byla skoda
Vas s nimi neseznamit.

Zvlastni, ze se vztekate, jak neni respektovana "povinnost
uvadet...obchodni znacky" a pak s klidem v seznamu uvedenem na konci
vynechate Linux. Ledaze byste snad Linuse Torvaldse povazoval za "firmu".

"Tak podle [7] nejsou GNU, FSF a Debian firemni znacky,..." Nejsou. Zadna
z techto zkratek neoznacuje firmu ani nic, co by melo neco primo
spolecneho s nejakou firmou, a tudiz to nemohou byt "firemni znacky". FSF
je zkratka nazvu nadace. GNU je projekt teto nadace. Debian je take nazev
(nekomercniho) projektu. (Nebo mozna povazujete za firmu uplne vsechno?
Viz tez predchozi odstavec.)

Linux nebo chcete-li GNU/Linux na IBM 360 funguje. Aspon na tech
variantach, co se vyrabeji dneska (390?). Na pocitaci TESLA 200 asi ne,
ale majitele provozuschopnych exemplaru tohoto zarizeni budou asi krajne
minoritni skupina. (Tim ovsem nechci obhajovat prehnane generalizujici
tvrzeni pana Pantucka.)

"...ho v ramci systemu BSD rozsirila o schranky..." Coze?! Schranka je
nejaky kreativni preklad slova "socket"?

"Po nekolika letech vzniklo mnoho verzi systemu (obr. 4). ...patri sem i
one verze sestavena Linusem Torvaldsem." Nepatri. Linux (jako jadro) a
GNU (jako vyznamna cast userlandu) nemaji s kodem puvodniho Unixu nic
spolecneho (krome vnejsiho vzhledu).

"...ktery vi moc dobre, ze zivotnost kazdeho takoveho systemu je radove
deset let..." (deset, ne desitky) a "Dalsim je zaruka dlouhe doby zivota
systemu..."? Co si z toho mam vybrat?

"...z roku 1998...ze takovou certifikaci pro POSIX.1 ma subsystem POSIX
systemu MS Windows NT verze 3.51 pro platformu INTEL od Narodniho
institutu pro standardy a techniku (NIST); certifikace verze 4.0 v te dobe
probihala." NIST prestal testovat POSIX (resp. odpovidajici FIPS) k 31.
12. 1997. Od te doby bylo certifikovano AFAIK jen nekolik malo systemu a
NT 4.0 mezi nimi nejsou (ovsem je tam LynxOS nejake verze a jako
kompilator je uveden "komunisticky" GCC. <g>). "I kdyby to byla jen finta
obchodniho oddeleni, je kazdopadne certifikat platny a spolehlivou
zarukou." Jak bylo uvedeno drive, je silne pochybne ze NT 4.0 nejakou
certifikaci maji. A to uz vubec nemluvim o 2000 nebo XP. Ovsem certifikat
pro starou verzi je naprosto irelevantni, pokud pouzivam novejsi verzi
(ostatne neco se mi vybavuje, ze z XP byl Posixovy subsystem odstranen
uplne). Jinak Posix je mrtvy (rozsah specifikovane funkcnosti byl pro
vetsinu softwaru stejne prilis uzky), at zije Unix98 a spol. (mimochodem,
The Open Group ma kupodivu vuci Linuxu velice vstricny postoj).

"Domnivate se, ze jedinec, treba genialni Linus Torvalds, dokaze takto
obslouzit svet Linuxu, az se trochu rozsiri." Za prve: se uz davno
rozsiril tak, aby ho zadny jedinec nedokazal "obslouzit". Za druhe: proc
by to Linus Torvalds delal? Na svete existuji stovky a tisice lidi, kteri
jeho softwaru rozumi dost na to, aby dokazali vytvorit kolektiv, ktery to
zvladne a nezavisi prilis na jednom konkretnim jedinci.

"Operacni system Windows 98...posuzovat kvalitu softwaru fy Microsoft
podle teto "detske" verze systemu je skutecne velmi neseriozni, bez ohledu
na puvod." Dlouha leta platilo a jeste casto plati, ze kdyz jsem si chtel
koupit pocitac (i kdyz to byl pocitac "k profesionalni praci"), tak mi
k nemu prodejce (na primy popud firmy Microsoft) vnucoval i MS Windows 95
nebo 98. Ostatne verze 98 ani Me nemely podle ruznych prohlaseni
predstavitelu Microsoftu vubec vzniknout, a prece byly nakonec
vytvoreny...proc? Pokud jsem chtel "profesionalni OS" NT, tak jsem si ho
nezridka musel koupit zvlast a zaplatit tak firme Microsoft dvakrat,
jednou za neco, co jsem vubec nechtel. Je neseriozni posuzovat kvalitu
neceho, co jsem dostal k pocitaci jako "povinnou vybavu"?

"Pronajem profesionalniho software na omezenou dobu..., napr. fy IBM
provadela tuto politiku od sedesatych let." Firma IBM take v te dobe
delala vsechno pro to, aby kazdeho zakaznika, ktery by ji nahodou chtel
opustit a prejit ke konkurenci, takove rozhodnuti ukrutne bolelo. Coz
melo za nasledek, ze jim zakaznici tim spise zacali utikat, hned jak to
bylo trochu mozne.

Jinak strycka Gatese nemam rad, ale nikoli proto, ze je bohaty, ale
proto, ze se kazdemu snazi vecpat svuj pochybny software, "diky" kteremu
uz mi vypadala pulka vlasu (a to metodami, ktere byly tak "koser", ze ho
nakonec dostaly i pred soud... byt pozde a za do jiste miry pochybnych
okolnosti), a jeste ma tu drzost tvrdit, ze je jeho software nejlepsi na
svete (nebo je snad prilis levicove chtit, aby marketing nebyl synonymem
lhani?).

BTW: Pokud se Vam nelibi, ze pisu bez hacku a carek, pak za to muze
ma lenost a predpotopni verze komercniho unixoveho systemu Solaris. :)

BTW2: Mel byste vedet, ze krome komunistickeho Linuxu a GNU existuji i
dalsi zavadne softwarove systemy, jako treba operacni system FreeBSD,
nebo HTTP server Apache, ktery si dokonce dovolil uzurpovat pres 60%
vsech WWW serveru (viz http://www.netcraft.com/) a tim silne narusil vyvoj
zdraveho kapitalistickeho prostredi v teto oblasti softwarovych produktu.

BTW3: Vite, na cem bezi www.britskelisty.cz? Na 99 % je to vyse zminovany
Apache, PHP (dalsi levicovy software), a jako by toho nebylo dost, tak
operacni system je sam verejny nepritel #1 Linux.