"Odsumeni" nahravek

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pondělí Červen 25 11:07:43 CEST 2001

| Odesílatel: Karel Salavec <karels na pc163.gr.ph.ct.cz>

Par tipu:

* vycistete desku kartacem s uhlikovymi vlakny (cely proces muze trvat
klidne i nekolik minut, i 10)

* pokud je to deska archivni, zvazte mokrou metodu prehravani (pak ale
nepujde uz nikdy prehrat jinak nez namokro). Ja na to mam pridavne raminko,
nekdo ale rika, ze staci kapalinu striknout napric deskou.

* pouzijte velmi uzky (klidne 0,5 Hz) notch filtr (--20..-30dB) pro 50 a
100Hz pred odsumenim, pokud mate problemy s pronikanim signalu HDO z
rozvodny, tak i na 66,66 a zkuste co bude delat taky 133,33 (muze byt
slysitelne zahoukavani pri mluvenem slove)

* odpraskejte desku nejakym programem. Jako zakladni teoretickou vybavu
mate, ze se tak deje na zaklade omezeni slew rate. Problem pri silnejsim
odpraskani byva s dechovymi nastroji, ktere maji pak velmi uhlazeny zvuk.

* pouzijte pouze program, ktery odsumuje na zaklade noiseprintu (neznam
takovy free), tedy nasamplujete par vterin VELMI KVALITNIHO sumu z daneho
nosice. VELMI KVALITNI znamena, ze na nem ve spektru nevidite zadne, byt
sebemensi, svisle cary, ktere reprezentuji jakekoliv tony. Upozornuji, ze
treba u starsich kazet muze byt docela problem takovy sum najit. U desek
nedoporucuji snimat zavadeci drazku, ale najit co nejdelsi mezeru mezi
pisnickama a se zesilovacem na max overit, jestli tam neni zbytek ze
ztisujicise pasaze, nebo prokopirovani master pasku (pokud je to deska co
neni digitalne masterovana - ta ma zase ovsem horsi zvuk oproti analogove).

* kazety - pokud jste sice amater, ale mate profi znalosti, muzete kazetu
nahrat do pocitace s vypnutym dolby (pokud tak byla nahrana) a expander
realizovat programem. Vyzaduje to ovsem velmi slusne (a drahe) programove
vybaveni a taky znalosti!!!. Vyhody - na zaklade zprumerovane kmitoctove
charakteristiky muzete priblizne urcit ubytek vysek, korigovat je a taky
menit prahy expanderu tak, aby vysledek stal za to. A verte mi, stoji za to
(ale ten cas, nez se to povede)

KOMERCE - Programy
Bohuzel, nic z toho neni free a ani pro linux. Docela dobre a levne jsou
audiotools (shareware, http://www.btinternet.com/~amfish), verze 3.2 kterou
jsem naposledy videl uz umela DirectX a docela slusny noiseprint, detekci
skladeb, orezani DC pres horni propust (dalo mi to ale praci presvedcit
autora, nakonec to ale rozchodil). Cubase dělá taky pár modulů, jaou ale ve
stylu easy, tedy žádné složité nastavování (a tomu odpovídající výsledek),
nebo opravdu super set od Sonic Foundry (ale ty peňýze!!!).

Zdraví

             Jaroslav Lukesh
             note: Bill Gates to Hell!