OT: Re: Zvukovka VIA

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Úterý Březen 13 10:43:42 CET 2001

| Odesílatel: David Jez <dave.jez na seznam.cz>
|   Na midi pouzivam timidity, s GUS patchema a gs-drums zni proste pekne.
| Wavetable synteza je dobra vec, ale Roland vzorky rules :-)

Ja pouzivam celkem 6 tonovych generatoru - 2 Rolandy (SC-7= první GM a
SC-88Pro=GS) a 4 Yamaha, z toho 2XG, 1 VL a 1 non-GM na klávesách (na těch
jsou fantastické klasické varhany a hammondky, bicí, dechy, kytary, piáno a
sborové smyčce).

Co zahraje Yamaha XG, vůbec nezahraje Roland SC (ani to co je pro základní
GM) - ale naopak, co zahraje Roland skvěle, tak z Yamahy to zase tak hrozné
není (je to jen tvrdší, neboť yamaha používá neupravené, naturalistické
vzorky).

Třeba klasiku Roland nezahraje hezky (je to jak z umělé hmoty), ale Yamaha
XG ano (prosté GM skladby). Sladký pop GM naopak Roland zahraje
bezkonkurenčně skvěle, Yamaha je moc tvrdá (musíte pak použít různé
"oslaďovadla" jako excitery a pod.). Dechy má roland neskutečně třeskuté,
až nepříjemně a nedá se použít na dechovky. Naopak Roland má efektový
procesor, kterým můžete umístit zvuk ve virtuální pozici (za vámi) a pomocí
CC s ním hýbat, Yamaha ne. Yamaha ale zase má simulátory kytarových komb,
zkreslátorů, kompresorů a jiných mršidel, včetně Aural exciteru
(licensovaného, mimochodem).

Omlouvám se za OT, ale byl jsem svého času Yamaha-XG developer. Yamaha
udělala XG tak, aby se na tom dalo zahrát slušně všechno, od klasiky a
etnické hudby přes slaďárny až po metal a techno. To, jaký zvuk z toho
leze, je nutné upravit nastavením XG procesorů, případně editovat parametry
stopy. Je možné dosílit "rolandovského" zvuku, ale musíte si s tím pohrát
(exciter a filtry = váš přítel).

Roland SC-88Pro umí XG taky (nikde ovšem o tom není zmínka kvůli licencím),
ale XG skladby nehraje tak skvěle jako Yamaha (ta zase GS umí taky, ale
nikde se to nedočtete, zní sic trošku tvrději než od Rolanda, ale ne zase
tak tvrdě jako když se přepnete do XG).

Klavír je zmršený u všech stejně, asi aby se prodávaly klávesy (na
klávesách bývá kupodivu v pořádku).

Mimochodem, zkoušel jste někdo převést MIDI skladbu do MP3? Hnůj a humus.
Není nad MIDI (samozřejmě dobře udělanou).

Zmapujte si možnosti MIDI tónových generátorů, které máte k dispozici. Ani
OPL-3 není k zahození (FM zvuk vám nevyrobí žádný wavetable synth), když si
ho dobře naprogramujete. DX-7 piáno není z XG ani z poloviny tak dobré,
jako je z OPL-3 (samozřejmě, po editaci). Ta rána do hlavy na začátku zvuku
tam prostě chybí.

Upravte si oblíbené skladby podle svého MIDI řetězce a nebudete litovat.

Zdraví

             Jaroslav Lukesh, K-net
               http://www.k-net.cz
      Multimedia, Networking, Communications