Poradi partition

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Březen 22 10:00:39 CET 2001

> Strucne: Je mozne, aby /dev/hda4 byla na fyzicky disku
> pred /dev/hda2 a aby neposledni partition byla
> rozsirena?

Strucne: Ano.

> Podrobneji:
> Soucasna situace
> /dev/hda1   *         1       559   2253856+   b  Win95 FAT32
> /dev/hda2           560       770    850752   83  Linux
> /dev/hda3           771       787     68544    5  Rozsireny
> /dev/hda5           771       787     68512+  82  Linux swap

Ta je primo ukazkova - takhle "ucesany" disk jsme snad jeste nikdy
nemel v ruce :-)

> Zadouci stav (priblizne):
> /dev/hda1   *         1       200   ???????   b  Win95 FAT32
> /dev/hda4           201       559     ?????    5  Rozsireny
> /dev/hda2           560       770    850752   83  Linux
> /dev/hda3           771       787     68512+  82  Linux swap
> /dev/hda5          201       240    ??????   83  Linux
> /dev/hda6          241       551    ??????   83  Linux

Tady pozor !

Na rozdil od ctyr "primarnich" zaznamu v MBR, u kterych opravdu nijak
nezalezi na poradi, je daleko slozitejzi situace u logickych disku.

Presneji receno : Neni vhodne, aby logicke jednotky byly
"zprehazene". Linuxu je to evidentne jedno a dam to tak dokonce
dokaze zprasit (fdisk z RH 6.2CZ). Bohuzel Wokna nemaji tolik
inteligence, aby to dokazaly pochopit a proto to durazne
NEDOPORUCUJU. Bohuzel takovy stav muze celkem snadno nastat, pokud se
s lgickymi disku pod linuxem manipuluje.

Na rozdeleni extended partisny se mi osvedcil DOSacky fdisk - co ten
nstavi, to uz dokaze pochopit i ten nejblbejsi program. A po
"rozdeleni" na spravne velke partisny pak neni v linuxu problem
priradit jim sptrave typy (a jinak s nimi uz nemanipulovat).

Tahle poznamka ma samozrejme smysl jen v pripade, ze na te extended
partisne bude (treba casem) i nejaka FATka.

> V dokumentaci jsem se nedocetl, ze by to slo, ale ani ze by to neslo,

Dokumentaci nemuzeme brat jako dogma - vsude se da docist, ze neni
mozne pod Wokny provozovat na jednom disku soucasne dve primarni
partisny. Tomuto bludu veri dokonce i PQMagic a durazne varuje
uzivatele pred takovym nastavenm. A ejhle, ono to jde.

> v prikladech jsou vsechna rozdeleni udelana vzestupne a experimentovat
> se mi nechce, hlavne nechci zrusit /dev/hda2.

To nebude potreba, ale jestli z te extended partisny chcete zachranit
data, pekne se zapotite :) Jestli ale mate jen swap v hda5, muzete
ji zrusit a vytvorit znovu "pod" hda2.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s