Bootovaci skripty.Jak to presne funguje?+dalsi otazky...Zacatecnik

Neděle Březen 25 15:51:58 CEST 2001

On Thu, 22 Mar 2001, Zkoumalek wrote:

> Zajimalo by me, jak to chodi pri bootu. Co je ucelem /etc/rc.d/rc a
> /etc/rc.d/rc.sysinit a /etc/rc.d/rc.local a jaky je mezi nimi rozdil?

Po startu jadra se spusti /sbin/init, ktery se ridi tim, co ma napsano
v /etc/inittab. Nejdriv provede polozku oznacenou "sysinit", ktera provede
zakladni inicializaci systemu -- to je ten /etc/rc.d/rc.sysinit (a pokud
nevite, co delate, pak na to radsi nesahejte) a pak prejde na tzv.
runlevel specifikovany polozkou "initdefault", coz je typicky 3 nebo 5,
coz vede k spusteni radek, co maji v druhe polozce toto cislo, cili se
vetsinou spusti /etc/rc.d/rc s nejakym cislem. Tento skript pak projde
adresar /etc/rc.d/rcX.d a spusti skripty v nem nalezene resp. do
nej nalinkovane (jmena s K spousti s parametrem stop, jmena se S
s parametrem start).

Tohle plati pro Red Hat, ale s vynechanim rc.d to skoro presne plati
i pro Debian a s mensimi nepresnostmi i pro jine systemy podobne System V,
treba i pro Solaris.

> Do ktereho mam dat kod, ktery zapina Num Lock pri spusteni pocitace?

Nejspis do /etc/rc.d/rc.local, ktery je prave urcen k tomu, aby si tam
clovek nastrkal prikazy, co chce, aby se pri startu systemu provadely
specificky na jeho pocitaci.

> Mam na svem pocitaci KDE i Gnome. Rad bych si Gnome
> odinstaloval,akorat nevim, jastli staci odinstalovat patricne balicky
> nebo musim jeste nekde neco prenastavovat, aby mi nabihalo KDE.

To poznate. ;)

> Pokud dam initdefault=5, tak mi to nabootuje do KDE, ale pokud
> nastartuji jen do konzole a pak dam startx nebo xdm, tak se startuje
> Gnome. Kde bych to mel prenastavit, aby se spoustelo KDE?

Vy spoustite xdm rucne? Zajimave... Nicmene problem by mohl byt v tom,
ze inicializacni skripty se nejak rafinovane rozhoduji, jestli spustit
KDE nebo Gnome na zaklade ruznych konfiguracnich souboru, a z inittabu
se xdm spousti pod rootem (a to jeste mimo normalni seanci), coz je zrejme
jine prostredi, nez kdyz se to spusti rucne. Tem konfigurakum nerozumim,
pokud to nedokazete nastavit nejakym prikazem, tak si budete muset ty
skripty rozlustit sam (ale mam dojem, ze tam hraje roli neco, co se
jmenuje "prefdm").

> Pokud spustim KDE (nebo Gnome), nikdy nevim, jak se Xserver vypne.
> Pokazde, kdyz jej shodim, tak se nahodi znovu. Jde to ukoncit tak,
> abych se po ukonceni vratil zase hezky do shellu?

Jak uz nekdo tusim rekl, xdm (at uz spustene rucne nebo pres
runlevel 5) automaticky X server restartuje.

> Dalsi problem mam s nastavenim sitove karty. Problem je v tom, ze mam
> karty 2. eth0 a eth1. Eth1 se mi nainstalovala "sama" pri instalaci
> Linuxu. Stacilo nastavit IP adresu, masku,..., ale ta druha eth0 se mi
> nenastavila.

To je dost divne. V krajnim pripade by melo pomoct vlezt do adresare
/etc/sysconfig/network-scripts a rucne vyrobit soubor ifcfg-eth0
(mozna bude stacit zkopirovat ifcfg-eth1 a upravit to).

> Pokusil jsem se ji nastavit pomoci ifconfig, ale po restartu se mi
> nastaveni ztratilo.

Je to proste tak. Nastaveni ciste pomoci ifconfig neni permanentni.
Je potreba system presvedcit, aby po startu provedl ifconfig s prislusnymi
parametry znovu.