RH VS DEBIAN VS MANDRAKE

Úterý Květen 29 18:30:25 CEST 2001

On Tue, 29 May 2001, Petr Cech wrote:

> #asbestos on
> ktere jsou ve stejnem stavu, jako testovaci debian

Prave ze je rozdil v tom, jak casto si tvurci distribuce reknou, ze se
bude stabilizovat. Znamena to, ze rekneme minimalne 2 mesice se jen
opravuji chyby v baliccich, aniz by se prijimaly nove verze dotycnych
programu (pokud tedy nova verze neopravuje chybu).

Asi si to dost lidi nedokaze predstavit, ale je rozdil mezi prubeznou
aktualizaci distribuce (jako je na unstable Debian, Raw Hide od Red Hatu
nebo Cooker od Mandrake) a mezi opravami pri "zamrznuti" a naslednem
pouzivani teto "stable" verze.

Obvykle dodavatel distribuce ruci za to, ze aktualni verze je
konzistentni, ze v ni nejsou zbytecne prehmaty a ze je minimum nefunkcnich
nebo chybnych baliku (resp. programu). Konzistentnost tezko zarucite "za
letu", vyzaduje to delsi testovani (chyby vyplouvaji na povrch postupne).

Je pak otazka, zda se stabilizace da udelat 2x rocne (Red Hat), vickrat
rocne (tusim, ze SuSE) nebo jednou za 1 az 2 roky (Debian). Pri extremni
pomalosti tvurcum utecou novinky a pak se musi masivne backportovat
(fixy), coz je kontraproduktivni. Naopak pri prilis castem vydavani
distribuce neni dostatecny cas na stabilizaci kodu (ale naopak se
"stihaji" zarazovat novinky a je velky tlak na "dotahovani" aktualnich
produktu, coz pro nas muze byt prijemne).

Z hlediska administratora je nepripustne, aby se system menil "za pochodu"
(tj. aby se admin divil, co zase dneska prestalo chodit). Take je
nepripustne, aby neexistovaly otestovane a v rozumnem case dodavane
security updaty a opravy (oboje splnuji asi vsechny zminene distribuce).

Je na vyberu uzivatele, jakou strategii zvoli, co uprednostni. Je dobre,
ze ma uzivatel na vyber... a neni dobre, kdyz X tvrdi o "sve" distribuci,
ze ma vlastnost Y, kdyz to neni pravda (a nebo je to tvrzeni velmi
pofiderni). To pak vede k dezorientaci neznaleho uzivatele.

Obecne jsou vsak vsechny distribuce stejne, nebot vychazeji z temer
totoznych zdroju (komponent), jsou jen ruzne "posazene v case". Nektere
maji k sobe velmi blizko, jine se "odlisuji" (obvykle zamerne).

--
                        Milan Kerslager