Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra?

Petr Kolar Petr.Kolar na vslib.cz
Čtvrtek Listopad 1 17:26:58 CET 2001

"Ing. Pavel PaJaSoft Janousek" <janousek na fonet.cz> wrote:

>     Ja myslim, ze TCP/IP je starsi, nez zaklady ISO-OSI, nicmene tady vidim
> jeste jeden problem a sice, ISO-OSI protlacovala zejmena evropska
> akademicka/vedecka obec, zatimco americka o tom nechtela moc slyset =>
> financovat.

ISO-OSI protlacovaly telekomunikacni spolecnosti (nevim, jestli i americke)
(tzv. verejne site) a pak prumysl (pro zmenu privatni site). Na evropskych
univerzitach se na tom sice taky delalo (de, ch, fr), ale naprosta vetsina
uzivatelu preferovala sluzby TCP/IP. Vyznamnou vyjimkou bylo Nemecko, kde
se snad kvuli monopolu telekomunikaci i na datove prenosy jeste zacatkem
90. let provozovalo i IP na X.25 (ktera "mela budoucnost" ;-) apod..

>     Pouzitelnych nebo proto, ze GNU udrzuje rekneme nejake konvence, ktere
> se zpravidla vyskytuji u vsech tzv. GNU programu? VI je starsi nez GNU
> hnuti, presto je porad stejne

Pouzitelnych proto, ze jejich limity jsou mnohem vetsi nez u stejnych
ne-GNU programu (napr. pocet polozek v awk, delka radku v sed, atd. -
zkuste se podivat na popis instalace news serveru inn - zacina seznamem
GNU produktu, ktere clovek potrebuje, protoze normalni unixove programy
se nechytaji), a proto, ze maji sem tam nejaky hodne uzitecny parametr
nebo funkci navic (treba u shellu historii, editaci kursorovymi klavesami,
u vim vicenasobne undo, moznost pouzivat kursorove klavesy v rezimu
vkladani, barevne zvyraznovani, atd., na konkretni parametry programu si
nepamatuji, to jsem vzdycky jen prekvapen, ze to dotycny program neumi).

A o rozdilech v grafickem prostredi jako uzivatel fvwm moc psat nemuzu.

> clovek od mainframu si bude daleko vice rozumet
> s temi 'komercnimi' UNIXy nez s Linuxem apod.

Kvuli zminenym rozdilum si myslim, ze jakmile pricichne k Linuxu...

>     A co muze udelat u GNU?:
> 1. zaplatit aby mu to nekdo udelal
> 2. udelat si to sam
> 3. pockat az to nekoho take napadne a bude vice lidsky, ze to udela

V mnoha pripadech uz k te 3. doslo... (u produktu typu Office nebo typicky
ceskych problemu ale mnohem mene casto, nez by clovek chtel).

>                  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
>     Pak by mne ale zajimalo, kdo plati soucasnou linuxovou scenu? Ti
> 'soucasni Linuxari' IMHO ne.

To melo znamenat, ze linuxova scena je svebytna - vypadavaji z ni zajimave
veci, ale ne vzdy to, co by urciti lide nebo firmy chteli. A aplikace
nekterych poznatku o rizeni, komunikaci atd. by mohla zpusobit, ze spousta
lidi (treba Milan Kerslager ;-) zacne delat neco jineho.

S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229