Čas

Zdenek Havelka madloki na mail.cz
Středa Listopad 7 22:40:37 CET 2001

On 07-Nov-2001 Jiří Syrový wrote:
> potřeboval bych na serveru, kde se mi pravidelně rozhodí po restartu čas
> něco, co by to nastavovalo - existuje něco takového ??

doporucuji nasledujici:

1. doplnit do scriptu spoustenych pri shutdownu prikaz "hwclock --systohc" a
pokud mate v hw hodinach cas v GMT, tak se podivejte na ostatni parametry
prikazu "hwclock". BTW, slusna distribuce toto standartne obsahuje. Kazde hw
hodiny trpi vetsi ci mensi nepresnosti, takze pri stabilite linuxu a dlouhych
uptime se drive ci pozdeji podstatne rozejde.

2. jestli se ten cas rozjizdi vic nez o 30-40 minut denne, pridejte 1x24h nebo
1x12h spusteni hwclock treba z crontab (pokud jednou denne, nejlip
/etc/cron.daily). Je to pojistka pred padem systemu bez korektniho shutdownu.

3. pri startu systemu, pokud jsou pro Vas po siti dostupne duveryhodne NTP
servery, pred spustenim vlastniho ntp clienta (xntp3 balik) spustte
(odnekud z etc/rc<x>.d) prikaz ntpdate. Kdyby byl totiz rozdil casu vetsi nez
50 minut, ntpclient by casum od serveru neduveroval a navic by se (dle verze)
patrne i zhroutil. To prvni je IMHO security feature, to druhe bug.

Pokud na stejnem hw provozujete vice OS, mel byste mit hw hodiny nastavene na
localtime, pokud tedy vsechny pouzivane OS nepodporuji hw cas v GMT. Jinak se
Vam cas bude rozjizdet i pres vyse zminena opatreni. Samozrejme vsechny
bootovane OS museji mit taky spravne nastavene casove pasmo a korektne
podporovat zmenu zimni|letni cas.

---
Zdenek Havelka
madloki na mail.cz