ISDN - dynamicka priepustnost

dan na ohnesorg.cz dan na ohnesorg.cz
Středa Listopad 14 18:21:58 CET 2001

On Wed, Nov 14, 2001 at 05:00:49PM +0100, j.c. wrote:

> mam trochu jiny nazor, kdyztak me opravte.
> Trochu jsem si ten nazor ted overoval u telekomu, ale to nemusi byt az
> tolik smerodatne. Primarne jede BFU na 64kbit. Softwarove si muze
> zapnout 128kbit. Bezva. Seriove rozhrani tolik neumi, ale budiz.

Zalezi samozrejme na rozhranni. Pokud jsme
tu mluvili o tom Omni.net, tak tam jsou 492 kB porty, nebo tak
podobne. Samozejme musi byt odpovidajici karta v
pocitaci/dobry motherboard u integrovanych portu.

> [...]
> napr. internet 2000. Zapnete-li si 128kbit platite dvojnasobne. A ted
> prichazi ta zajimavost (alespon podle mne), platite dvojnasob, i kdyz
> se treba stranka stahla a vy si ji ted ctete a probiha jen rezijni
> komunikace. Zatim nevim, jak snizit na 64kbit na prechodnou dobu.
> Modem vam dovoli snizit na 64kbit, treba kdyz vam nekdo zavola, a take
> se na tu chvili snizi tarifikace, ale az domluvite, zase vesele
> platite dvojnasobek, i kdyz to treba ani nevyuzijete. A domnivam se,
> ze o to puvodne tazateli slo. Servan ale, uz se neozval :-((.

(Jestli mu slo o tohle se tak ze ptal uplne blbe.)

Tohle ma dve roviny, teoretickou a praktickou. Teoteticky se pulka linky
odlozi a tak se plati min. Prakticky to casto nema
smysl, protoze opakovane vytaceni muze natocit mnohem vice
impulsu, nez drzeni linky. Nezapominejte na to, ze ze zacatku spojeni bezi
impulsy casteji. Stejne tak povazuji za velice
nebezpecne odkladani pulky linky pri prichodu vnejsiho volani. V dobe, kdy
chodi impulsy po 10 minutach na tom prodelate furu penez.

Jinak podle logu, ktere se mi zaznamenavaji se
samozrejme druhy kanal tarifikuje od jeho otevreni, takze impulsy chodi na
kazdem kanale v jine chvili. To by se dalo vyuzit k tomu, aby se odlozit
ten kanal, ktery ma vice uzrano z aktualni periody. Ale nevim jak
to udelat, protoze kanaly nejsou (alespon pod linuxem) rovnocenne a tak se
musi drive odlozit ten co byl pozdeji otevren.

Kdyz se jedna o dlouhodobe odlozeni, tak modem samozrejme ma registry, kde
se nastavi, ze odlozi kanal pri poklesu provozu. Nikdy ale nepocitejte s
tim, ze si budete prohlizet stranky a platit dva kanaly jen v okamziku
jejich stahovani. Druhy kanal ma smysl jedine tehdy, kdyz se treba stahuje
linuxove jadro. Na prochazeni webu je to uplne k nicemu. Stejne vetsinou
nenaplnite ani tech 64k, zajimave www servery nejsou proste na
takove rychlosti vubec dostupne.

Na brouzdani je holt idelani ADSL, ale predpokaldam, ze az bude, coz
je dalsi otazka, tak urcite bude drazsi nez ISDN.

No abych to uzavrel. Trvam na tom, ze u externiho modemu je spojovani
kanalu jedine v jeho rezii a linuxu se to netyka. U nekterych modemu
se dokonce v dobe kdy bezi v rezimu konverze na async/ppp neda vyskocit do
prikazoveho rezimu a tak ani neni mozne nejak zvenku ovladat tyhle veci.

zdravim
dan

 / Dan Ohnesorg                              Dan na ohnesorg.cz \
<  Jinočanská 7                        252 19  Rudná u Prahy  >
 \ tel: +420 311 679679 +420 311 679976 fax: +420 311 679311 /