SW RAID 1

David Haring dave na salsero.ibp.cz
Úterý Listopad 20 12:04:10 CET 2001

daemon na nospam.exe (Petr Vejsada) writes:

> Udajne ma SW RAID na linuxu tu neprijemnou vlastnost, ze kdyz dojde k
> opravitelne chybe disku, raid disk vyradi jako vadny.

Ovladac sw raidu v linuxu zajima pouze to, jestli na danem zarizeni doslo
k i/o chybe nebo ne. Nezkouma, jake povahy ta chyba byla, jestli byla
fatalni nebo ne - jakmile  ovladac scsi/ide zarizeni vrati chybu, ovladac
raidu zarizeni vyradi z pole. Jinymi slovy, sw raid v linuxu je "prisny",
na rozdil od nekterych jinych implementaci, ktere se snazi disk pouzivat
"dokud to jde".

> V takovem pripade neni samozrejme nutne disk vymenovat, ale staci rovnou
> raidhotadd, aby se raid dostal zase do konzistentniho stavu. S tim ale
> zkusenost nemam.

Zalezi na tom, co myslite tou opravitelnou chybou. Jestlize mi obecne na
datech zalezi, mel bych v kazdem pripade pouzivat rezervni disky. Pak
nemusim spolehat na to, ze se budou eventuelne ovladace snazit za kazdou
cenu poskozeny disk pouzivat - disk, ktery obcas funguje a obcas ne,
stejne nema v poli co delat.

Mel jsem 2 disky, ktere obcas pri cteni vracely nespecifikovanou hardwarovou
chybu - nebyla to chyba media, kdyz se sektor nepodarilo nacist napoprve,
napodruhe se to povedlo, pokazde to bylo jinde. Normalne ty disky byly jakz
takz pouzitelne, sem tam vracely chyby, ktere vyresilo zopakovani operace.
V raidu ty disky byly nepouzitelne, protoze v poli vydrzely tak pul dne a
i kdyz se tam daly zase zpatky pridat, system vice synchronizoval zrcadla,
nez pracoval.

Takze linuxovy sw raid chrani vase data i tim, ze vas v podstate donuti
i jen castecne vadne disky okamzite vymenit :) To je samozrejme spatne
z pohledu tech, kteri si reknou: mam tady par starsich disku, ktere obcas
blbnou, ale je mi lito je vyhodit. Tak to pojistim, dam je treba do raidu 5,
aspon je nebudu muset vyhodit. Ty disky mozna nevyhodite hned, ale ta data
na tom raidu casem urcite ano :)

zdravi David Haring