TeX

Jan Houstek housj0am na karlov.mff.cuni.cz
Středa Listopad 21 03:15:24 CET 2001

> Dobry den
>
> rad bych se zeptal, jak zprovoznim LaTeX v Linuxu 7.1.
> Jake jsou potreba balicky, vcetne cestiny,

Budete potrebovat ty balicky, ktere budete chtit pouzivat. Pojem LaTeX je
prilis siroky. Co se tyka cestiny, dejte si pozor. V pocesteni LaTeXu je
ta zrada, ze jich existuje vic. Muzete mit tzv. babelizovany LaTeX (tedy
pouzijete jakysi balicek czech.sty z babelu a latex mluvi cesky, nebo
nejakym jinym jazykem). Druhe pocesteni, ktere asi budete potrebovat spis,
se jmenuje cslatex, jehoz format je primo upraven pro podporu
cestiny/slovenciny (co se stane, kdyz se do tohodle latexu pouzije babel
nevim). Takze hledejte cslatex.

> editor pro LaTeX. Samozrejme muze stacit pouze vi ci emacs.

Nejake to vyvojove prostredi pro TeX stylu WinEditu pro Win jsem taky
nejakou dobu hledal a nenasel. Pak jsem se naucil vim a kdyby mi ted
nejake sebehezci prostredi ukazal, tak bych stejne nemenil. Emacs ma pro
latex rozsahlou podporu, takze pokud jste s emacsem pratele, bude to asi
ta prava volba (jinak vas ale ceka spousta uceni se C-c C-t M-l ...)

> Jak se spousti preklady apod.

cslatex soubor.tex, prohlizeni xdvi soubor.dvi, prevod do ps
dvips soubor.dvi [-o output.ps], vyroba pdf pomoci pdfTeXu
pdfcslatex soubor.tex. Jak proste, mily Watsone!

Pri pouziti Vim pro zacatek doporucuji napr. :map <F5> :w|!cslatex %
Casem si muzete zacit hrat s quick-fix modem.

Snad vam budou ty rady k necemu. Preji prijemne (La)TeXani :-)

--
Honza Houstek