Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra? (bylo: Re: Pozor na Mandrake 8.1!)

Čtvrtek Říjen 11 09:22:36 CEST 2001

Milan Kerslager wrote:

> Jenze pokud chcete "lepsi" jadro, nez je v distribuci, musite vzit
> posledni od Linuse a v tom bude nejmene X chyb. Vetsina v te chvili uz
> zminena v l-k. Mate naladu ty chyby zalepovat a cekat, az clovek Y.Z
> napisena treti pokus patch, ktery opravdu funguje a neporusi funkcnost
> veci A.B?

> udelali za Vas to, co byste jako odpovedny jaderny prekladator mel udelat
> taky, jenze se nelogicky vytahujete tim, ze na to kaslete).

	Milane, stejne dobre jako ja vite, ze je treba sledovat ceho se opravy
tykaji, co se tim zlepsi (resp. jaky je zamer), pominu-li tragicky obsah
dokumentace ke kernelu, informaci nikdy moc neni, ale pokud se v jadre
objevi zavaznejsi chyba v jakemkoli subsystemu (ano, uznavam, ze
zminovane trojnasobne otevreni jednoho socketu muze byt problem, ale
kolik programu to tak dela? Asi moc ne, jinak by se to projevilo drive),
at uz treba napr. ve VFS nebo bezpecnostni, velice rychle se informace
rozsiri mezi lid (vite kolik ve svem okoli znam servriku (i na
Internetu), ktere stale spokojene vrni s 2.2.14-2 originalem z RH6.2en
distribuce?).

	Takze na Vasi castecne mozna opravnenou vitku, ze v podstate delam mene
kvalitni praci odpovidam, ano mate pravdu, z tohoto pohledu odvadim
skutecnyho zmetka, ktery ale diky zamerne selekci automaticky povysuji
kvalitativne uplne nekam jinam. Podivejte se, co se opravovalo od
rekneme 2.2.14. a co byla opravdu zavazna chyba, ja jsem zaznamenal do
jadra 2.2.19 pouze jediny opravdu podstatny BUG - a sice chybu v
ptrace(). Vse ostatni byly minoritni bud BUGy nebo nechtene chovani nebo
upravicky, ktere mozna zlepsi vykon, stabilitu apod. za urcitych
okolnosti, ale jadro se ve valne vetsine pripadu obejde i bez nich
(muzete toto prohlasit v soucasne dobe o 2.4.latest?). Chyby v nekterych
periferiich mne vubec nemusi zajimat do okamziku, kdy tyto periferie sam
pouzivam, tudiz nove jadro pro mne neva vubec zadny vyznam (z tohoto
pohledu).

> Pokud byste chtel pouzit "lepsi" jadro od Linuse, ale starsi (nebo temer
> tak stejne stare, jako ma distributor), tak byste mel jadro, ktere ma 50x
> tolik znamych chyb, nez posledni vydane. Takze tudy cesta take nevede.

	Samozrejme, nedavno jsi ale chvalil Linusovo sito, proc asi Linux ani v
X.Y.latest (od Linuse) nema 70% patchu, ktere tam davaji vendori?

> 3 mesice) a ma v sobe 150+ zaplat, ktere sice jsou obvykle v Linusovych
> novejsich (nebo u Alana), ale na rozdil od posledniho Linusova jadra
> nemaji aplikovany zaplaty, ktere pri testovani pusobily potize (tj.

	Sam vis, ze Linusovo a Alanovo kernel-ac se podstatne lisi a ja se
domnivam, ze konkretne Alanovo se daleko vice priblizuje tomu, ze
pouziva RH jako dvorni...

> Nebo mi chcete namluvit, ze Linus pred vydanim testuje jadro vic, nez
> nejaky distributor? Nebo (zcela nelogicky) mi chcete vysvetlit, ze

	Ne, ja jsem nerekl Linus, cti poradne! Ja jsem rekl, ze Linusovo jadro
je z principu daleko otestovanejsi nez vendorske a je jedno, zda-li se
jedna o SuSe, Red Hat, Mandrake a spoustu dalsich tristenych
distribuci...

> Linusovo jadro otestuje 1000 lidi v konferenci a Linus na tomto zaklade
> vyda verzi X+1, ktera nebude obsahovat ani jedinou chybu? [to by uz jadro
> 2.4.1 muselo byt uplne pefektni].

	Jak jsi k cisle 1000 dosel? Opacim podobne zcestnym argumentem - kolik
lidi otestuje kernel-2.2.19*.rpm z updates?

> Jinymi slovy - zde (nejen Vase) argumenty kulhaji nejmene na jednu nohu.

	Totez se mi zda o Tvych (nekterych) poznamkach, treba to tak zhave
nebude;-).

> jiny, nez model vyvoje distribuce. Oba maji sve opodstatneni a neni duvod
> je menit. Preklad clanku o Bazaru a Katedrale je na serveru Zvonu:

	??? Neni __duvod__, zaznamenavam (pokud nejsi slepy, musis taky) cim
dal vetsi vlny kritiky (nepopiram, ze jsem na druhe strane barikady nez
Ty), tudiz neni neco shnileho ve state Danskem?

> Az budeme mit jadro 2.4 tak rok nebo skoro dva, bude mozne pokladat
> vanilla jadra za stabilni (vice mene, zname zaplaty budou u Alana). Dnes

	Dotaz uplne mimo, zaznamenal jsem celkem 3 oznaceni, vis neco o tom jak
vznikly?:
1. Oficialni Linus kernel - celkem jasny termin
2. Linus tallbar - pravdepodobne odvozenina od 'oficialnich' buildu
Mozily?
3. Vanilla jadro - slysel jsem nekolikrat, vubec nevim co to znamena?

> Prekladat vlastni vailla jadro je mozna hrdinstvi, ale ve skutecnosti
> praci neusetri. Na jakekoliv (vanilla) jadro lze snadno najit nekolik
> bugreportu a vsadim se, ze nejmene jeden bude zavazny. Clovek, ktery se u

	Vsadit se muzes, sazku beru, rekni mi zavazny bug na 2.2.19 od Linuse,
ktery znehodnocuje mnou vyrobene kernely, ktere v ostrem provozu
provozuji nekolik mesicu na (skutecne!) nekolika desitkach stroji ruzne
po republice - od obstaroznich i286SX az po Pentium III - Katmai, v
mnoha HW konfiguracich?

> Lze si tim snadno overit, ze vydat neco, co je alespon dobre, je *velmi*
> tezke.

	Ano, kvalitni prace byla a je vzdy tezka (v budoucnu to nebude lepsi i
kdyz kdo vi, az komputery budou vyvijet zpusobem Alfa/Beta rezu, ktery
se nyni pouziva na 'simulaci' inteligence ve hrach, treba to bude jine).

> Principem kolektivniho vyvoje GPL programu by melo byt vyuzivani cizi
> prace a pridavani vlastni pridane hodnoty. Vymyslet kolo je (bohuzel)
> _dost_ neproduktivni.

	A neni nahodou onim kolem i patche na 'neproduktivni' jadra vendoru?

> PS: Prosim, aby reakce neobsahovaly logicke rozpory ;-)

	Snazim se o to celou dobu, urcite rozpory (chapu, ze posunem doby)
zaznamenavam u Tvych reakci, na patricnych mistech se o nich zminuji -
muzes toliko rici o mem postoji?

	Snazim se odvadet maximalne kvalitni praci, nekteri lide v mem okoli
mohou potvrdit, ze jsem nekdy velky perfekcionalista, nespokojuji se s
polovicatymi resenimi (obcas to schytaji (programatorske veci, urcite
konfigurace) i ostatni v teto konferenci, omlouvam se, neni to
zamer:->), dokud vec neni 100% neni vubec, vim (a uvedomuji si!), ze ani
toto neni nejlepsi zpusob vyvoje apod., ale k produkovani kvalitni prace
je potreba mit urcite zazemi, ja toto zazemi prestavam videt...:-(.
Nicmene vse je vyvoj, takze i ja se rad (a uvitam zkusenosti, navrhy
ostatnich) necham poucit, jak jeste vice zkvalitnit (pod svicnem byva
nejvetsi tma, ze?) svou praci a vylepsit sve znalosti/zkusenosti.