RH7.0, Samba a pamet

Petr Klimovic pizi na jinak.cz
Neděle Říjen 21 09:34:36 CEST 2001

 > cached
 > 24108

 RK> Priznam se, ze cisla ve free jsou pro me trochu spanelska vesnice-
 RK> polozky shared, buffers, cached a cely druhy radek.
 RK> ani po louskani man free jsem nebyl chytrejsi.

Prvni radek: Celkova velikost pameti, kolik je ji zaplneno, kolik je
volno,
shared je pamet kterou sdileji procesy. Jestlize napriklad dva procesy
pouzivaji tutez knihovnu, neni duvod aby byla v pameti dvakrat. Je tam
jednou a pouzivaji ji oba procesy. To cislo v podstate udava jak
efektivne sytem setri pamet. 263 MB pouziva vice nez jeden proces.
Takze diky sdileni pameti vam OS usetril minimalne 263 MB, to potesi,
ne? Jinak je ale to cislo pro vas nezajimave.

buffers a cached je pamet pridelena na buffery a cache coz jsou veci
slouzici ke zrychleni pristupu k pomalejsim zarizenim (disky). Tato
velikost se muze menit. V principu si Linux z pameti, ktera je zrovna
volna ukousne velky kus na tyhle bafry a kese a v pripade nouze je zase
zrusi a prideli procesum.

Druhy radek prave ukazuje kolik je skutecne obsazene a volne pameti,
kdyz odecteme buffers a cache. Buffers a cache maji 14452+24108 =
38560. Takze tehle cca 38MB pouzil system na vyrovnavaci pameti a je
schopen je v pripade potreby uvolnit tim, ze data z nich zapise na
disk. Druhy radek tim padem rika, ze ve skutecnosti procesy obsazuji
513096-38560=474536 a ze volne pameti je ve skutecnosti
2912+38560=41472. Takze okamzite dostupne pameti je 2912 KB. Tu lze
pouzit okamzite. Krome toho tu mame jeste 38560 KB pameti, kterou lze
rychle uvolnit. Proto me vetsinou zajima prave druhy radek.

Treti radek je swap. Celkova velikost, obsazeno, volno.

Petr

... Vzdy ji rikej, ze je pekna, hlavne kdyz neni.