Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra? (bylo: Re: Pozor naMandra

Ing. Miloslav Ponkrác miloslav.ponkrac na interval.cz
Úterý Říjen 23 00:31:30 CEST 2001

Nedá mi, abych nereagoval.

>Minuly tyden jsem si stezoval p. Kerslagerovi, ze se mi zda byt manual na
>hdparm dost neaktualni. Ocekaval jsem, ze mi rekne neco ve smyslu: "Mas
>pravdu, stoji za prd." On sedl k pocitaci napsal:
>cp /usr/share/man/man8/hdparm.8.gz ./
>gunzip hdparm.8.gz
>vi hdparm.8
>Rekl: "Nejlepsi reseni je to upravit a poslat vedoucimu projektu."
>A ma pravdu.
>Jak jste prispel ke stabilizaci jadra?

Je obrovský rozdíl napsal manuál k jedné utilitě a přispět ke stabilizaci
jádra. Malé věci se dají udělat tak, že člověk sedne a napíše. Větší věci se
musí dobře zorganizovat, jinak to celé děláte pro WC, nebo přinejlepším
uděláte třeba 100x tolik práce, než je nutné za 100x tolik času.

Abych řekl pravdu, už mě trochu štvou Ti, kteří o jádře mluví jako sedni a
piš. Tento způsob programování jádra je neefektivní, není-li dobře veden a
organizován. Pokud se v konferenci dozvídám, že k jádru neexistuje ani
pořádná dokumentace, tak je to dost špatné a pro budoucnost Linuxu to může
být časem fatální.

Ono je velice dobré, že se o jádře a způsobu vývoje jádra diskutuje. A je
velice špatné, že kdo neříká pouze pozitivní věci, je odpálkován. Pro
stavění domu jsou potřeba jak Ti, kteří staví, tak i projektanti. Pokud
někdo říká, že projektant je zbytečný, bude se divit, až dům spadne na
hlavu.

>Ja pouzivam na programovani v Perlu vi. Kdyz mi reknete, ze by bylo lepsi
>pouzivat XY, tak se zamyslim, jake ma vyhody vase reseni a rozhodnu se,
>zda budu vami doporuceny vyvojovy prostredek pouzivat. Vam ale do meho
>rozhodnuti VUBEC NIC NENI, zrovna tak vam neni nic do toho jestli, jestli
>Linus pouziva mailbox nebo cvs, jestli pouziva C nebo Basic. Je
>to jeho projekt a vy mu muzete pomoct. Nemuzete ho ale do niceho nutit.

A zase. Skupina lidí se musí dohodnout na podstatných bodech vývoje jádra.
To, jestli používáte vi, a nebo něco jiného jako editor je detail.

Pokud Linus chce Linux udržet, tak se musí přizpůsobit potřebám skupiny
vyvíjející Linux a projektu samotnému. Pokud ne, potom časem Linux zahyne,
ať vypadá sebeslibněji. A vstane jiný Unix.

Takže ano, Linus si může zvolit co chce, ale předurčí tím, zda své dítě
zabije, a nebo nechá žít. O nic jiného nejde. A pokud má odpovědnost vůči
mnoha tisícům programátorů jádra Linuxu, tak se rozhoduje i s ohledem na ně.

S pozdravem

Miloslav Ponkrác