Debian

David Janko djanko na infoware.cz
Čtvrtek Říjen 25 15:33:18 CEST 2001

jsem se kopii poslat i do konference, at se dostane do archivu. Veci zde
uvedene prosim vyjadruji jen muj osobni pohled na vec a nemeli by slouzit k
rozpoutani flame na tema "ktera distribuce je nejlepsi".  ||

Dne čt 25. říjen 2001 09:10 jste napsal(a):
> Hezky den.
> Psal jste v linuxove konferenci, ze mate nejradsi Debian a ze v pripade
> zajmu rozvedete vice v soukromem mejlu.
> Mam ted RH 7.0 a planuji prechod bud na RH 7.2, nebo na Mandrade.
> Potiz je v tom, ze jsem si na RH zvykl a celkem mi vyhovuje.
> Nicmene pokud by mel Debian nejake vetsi vyhody... Mohl byste k tomu
> ztratit par slov?
> Dekuji.

Vam take,
zalezi na tom, jestli to pro vas budou vyhody. Ale hlavni rozdily jsou ve
filozofii distribuce - debian nevydava kazdou chvili radoby stabilni release
jako RH. Udrzuje stable, ktera je skutecne vymakana a skutecne stabilni a bez
problemu - a k ni samozrejme vede security update (stejne dobre promakle).
Vim, ze se na ni muzu spolehnout a ze kdyz vyjde nova, tak upgradim a opet
bude vse bez problemu - na servery je to absolutne idealni. Ale diky tomu
take vychazi tak jednou za rok i dele, a tak v ni samozrejme nejsou posledni
novinky, coz muze byt problem u WS. A tak vedle ni bezi unstable, do ktere se
stale pridavaji novinky - z ni si muzu nainstalit posledni veci kdyz je
potrebuji - ale zase bez zaruky stability distribuce (stava se, ze neco s
necim nespolupracuje a musim to parkrat updatit znovu kdyz to v unstable
mezitim opravej).
Vetsinou si tedy vypalim posledni stable a zbytek (security a bug updaty,
nebo novinky) stahnu pri instalaci z inetu - nemusim tak furt kupovat CD nebo
cekat az vyjdou ... vsechno je vzdy dostupne zrovna tak jak to vyvijeji.
Dale ma skvely balickovaci system - myslim ze absolutne nejlepsi - a k tomu
dost dobre nastroje na spravu balicku - nevim, jestli znate apt, ale pro
ukazku, kdyz chci treba upgradnout system:
# apt-get upgrade
a je to. Projde to zdroje na inetu (nebo i na CD, ale inet je beznejsi),
vyresi zavislosti a podobne. Zrovna tak ho muzete pozadat o instalaci neceho,
a on vam k tomu zjisti vsechny potrebne udaje a pak jen odmacnete jeho navrh
a slape to ...
A pak jeste pro prikald par detailu:
- je free a garantuje, ze bude free (nerad bych se dostal do situace, ze
treba posledni release je dostupna jen kdyz si koupim CD - to se u RH nebo
SuSe klidne stat muze ..)
- ma mensi balicky, lepe se mi s nimi optimalizuje system
- pokud pouzivate stable, tak zminena podpora a apt setri spoustu casu pri
administraci serveru a pod.
- pripada mi cistci - napr. v tom smyslu, ze rozlozenim souboru vice
respektuje klasicke UNIX standardy

Zaverem jeste musim rici, ze pokud je pro vas problematicky pristup k inetu,
tak vyznam hlavnich vyhod dost klesa - nejake ty prubezne update se nechaji
delat pres modem, ale cela instalace noveho stroje (pokud tedy chcete neco z
unstable, treba KDE) chce trvale pripojeni (aspon mit moznost si to nekde
stahnout). Dale, ze nedavno k stable a unstable pribyla meziverze testing,
ktera by mela priblizne obdobou castych polostabilnich dist analogicky jako
treba dist RH - prave pro ty, co nemaji pristup k inetu a chteji upradit
casteji - ale ta zatim moc promakla neni. A jako posledni vec bych chtel
uvest, ze pokud chce nekdo prechazet, pockal bych si na stable 3.0, s kodovym
jmenem woody - na rozdil od predchozich bude dost prepracovana a ma byt
doplnena instalatorem puvodne vyvinutym pro komercni verzi debianu - progeny.
Progeny jsem zkousel a myslim, ze zejmena zacatecnici ho silne oceni -
zdetekovalo mi to i cislo bot ;-).

--
Best Regards,

		David Janko