Jak zmenit v X rozliseni a zaroven virtualni obrazovku - obcasn e vyreseno

radek.karaffa na ct.cz radek.karaffa na ct.cz
Středa Září 12 15:39:45 CEST 2001

> Ctrl-Alt-[-+] obsluhuje X server. A Window Manager ani iny klient o
tom nic
> nevie. A prave preto ze klienti o tom nevedia, tak sa nemeni Virtual
> rozlisenie.

Pravda, kdyz jsem psal ten 2. odstavec, moc jsem o tom nepremyslel.
Virtualni obrazovka je to, co zustava ...
Ja sam nestartuji nikdy linux primo do X, ale nahazuji si x-ka rucne,
az kdyz je potrebuji.

Navrhuji toto reseni pro obcasnou zmenu rozliseni
(samozrejme se to neobejde bez vystoupeni/nastoupeni do X):

V souboru /etc/XF86Config-4 je sekce Screen,
pouhou zmenou zakomentovani/odkomentovani parametru
nastavim pouze jedno rozliseni (nemam definovano virtual)
Priklad casti mnou upraveneho cfg. souboru,
ten radek s vetsim poctem rozliseni je puvodni po konfiguraci X,
s tim se to da prepinat z ruky ale s pevnou virtual ...

#**************************************************
Section "Screen"
      Identifier "Screen0"
      Device "ATI|Rage Mobility M4 AGP"
      Monitor "Generic Laptop Display Panel 1600x1200"
      DefaultDepth 16
#     DefaultDepth 24
      Subsection "Display"
            Depth 24
#           Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768"  # orig. cfg
#           Modes "1600x1200"
#           Modes "1280x1024"
            Modes "1024x768"
      EndSubSection
      Subsection "Display"
            Depth 16
#           Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" # orig. cfg
#           Modes "1600x1200"
#           Modes "1280x1024"
            Modes "1024x768"
      EndSubSection
EndSection
#**************************************************

misto editace lze mit treba dva soubory s extenzi (napr .800/.1024)
a zmenit jenom link s puvodnim jmenem na vybranou konfiguraci.

A samozrejme ukoncit a znovu nastartovat X-ka.

Da se tim resit i zmena hloubky barev (hi-color/true-color)
Nebo se tim da resit treba to, ze NB ma LCD display 1024x768
a jednou za uherak se pripoji velky monitor a je skoda to nevyuzit, ze ?
Coz ovsem neni muj pripad, ten muj novy mrcha ma opravdu LCD 1600x800
a co mne hlavne prekvapilo, ze kdyz nahodim mensi rozliseni,
roztahne ho na cely LCD display (akorat to trochu rozmazne antialiasing)
Doted jsem si myslel, ze LCD (matricove) displeje to proste nedelaji ...
Jo technika se meni ...

PS: pro ty, co trochu zapasi s mensimi rozlisenimi na DELL Latitude C800
s timto displejem 1600x800 (zbeleni displeje a zatuhnuti systemu)
pomohlo mi v sekci Monitor zmenit puvodni VertRefresh 60 na VertRefresh
60-76

#**************************************************
Section "Monitor"
      Identifier "Generic Laptop Display Panel 1600x1200"
      VendorName "Unknown"
      ModelName  "Unknown"
      HorizSync 31.5-90
      VertRefresh 60-76