Linux - instalace ve Win98SE ?

Petr Klimovic pizi na jinak.cz
Sobota Září 22 13:12:05 CEST 2001

> [...]
 LS> silne
 LS> pripomina davna leta, kdy jsem v praci provozoval Win 3.1 na PC s
 LS> 2.5
 LS> MB pameti. ( LIVE TO EVAL ? ;-)   ) Tolik hrkani s CD si snad muze
 LS> odpustit i Eval verze. To si do tech souboru ( celkem slusne delky
 LS> )
 LS> toho nemuze strcit vic ? Kdyz si muze cist z CD, muze i z disku ne
 LS> ? Kdyz umi cist a zapisovat FAT32, nevidim HW duvod, proc by mel
 LS> byt
 LS> omezen OS W98 natolik, aby byl "evaluationunable". Stacilo by

Eval proste dodrzuje, ze na HD se snazi nezapisovat. Pomalost muze byt
do znacne miry zpusobena prave tim, ze se cte z CD a navic se zapisuje
do tech fajlu na HD, coz je ten nejmene efektivni zpusob. Vlastni
partisna s vlastnim filesystemem je lepsi. Pomalost je taky zpusobena
grafickym prostredim. Pokud rezignujete na GUI, beha to rychle i na
starych strojich. GUI totiz neni soucasti OS, tak jako ve Windows,
ktere jsou pochopitelne vzdy tim, s cim se porovnava. Live Eval slouzi
spise k posouzeni co to umi a jak to vypada, rozhodne ne k posuzovani
jak je to rychle.

 LS> Ohledne partitions, MBR apod.:
 LS> Zlate pravidlo - nepoustet se do nebezpecnych
 LS> operaci, nemam-li k tomu obzvlastni duvod.
 LS> Neco bude pro instalaci Linuxu jiste nezbytne - ( mam jej)
 LS> neco ne ( = nemam jej ).
 LS> Co je nezbytne prave zjistuji.

Asi to zalezi na distribuci, kterou budete pouzivat, ale domnivam se,
ze vetsina se vas zepta jakym zpusobem chcete linux spoustet. Jsou v
podstate tri moznosti. Budto se zavadec zapise do MBR, to ma ovsem za
nasledek prepsani kodu, ktery tam maji Windows a pak zalezi na
distribuci, zda si tam tech Win vsimla a svuj zavadec upravila tak, aby
nabidl i spusteni windows. Druha moznost je zapsat zavadeci kod do boot
sectoru te partitions na ktere je nainstalovan linux. To nicemu
neuskodi a takovy linux pak nabootujete tak, ze ve windows fdiskem
nastavime jako aktivni partitons s linuxem. Kdyz pak chcete bootovat
zase windows, spustite fdisk v linuxu (jmenuje se stejne, ale je jiny)
a opet nastavite aktivni partitions s windows. Treti moznosti je nechat
si behem instalace vytvorit bootovaci disketu. Takze linux spoustite
tim, ze strcite pred spustenim PC do mechaniky disketu. To je ovsem
pomaly zpusob, protoze kernel byva umisten primo na diskete a trva
dlouho nez se nacte a dekomprimuje, pak uz to jede z HD.
Existuje jeste ctvrta zvlastni moznost a tou je loadlin.exe, to je
DOSovsky program, ktery spustite s parametrem partitons s linuxem a on
odstavi DOS a natahne linux. Nelze to ale udelat primo ve win, musi se
restartovat do dosu. Tuhle varinatu pouzivam casto ja.

Kazdopadne i kdyby se vase ditribuce pri instalaci nezeptala a rovnou
zapsala zavadeci kod (LILO) do MBR, nevadi to, pokud mate dosovskou
bootovacku s fdiskem. Pak staci nabootovat z ni a dat fdisk /MBR, to
prepise MBR puvodnim Microsoftim kodem a Windows by mely zase bootovat.

Takze doporucuji uvolnit jednu partiton a na ni nainstalovat linux.
Kdyz se zepta na zpusob bootovani, nechte si vytvorit bootovaci
disketu. Kazdopadne nenechavejte zapasat LILO do MBR, vsechny ostatni
moznosti (BOOT sector lin partition, loadlin, disketa) by nemely mit na
boot Windows vliv.

Na zaver se samozrejme zrikam veskere zodpovednosti za vase data. :-)

Petr

... Mozek: aparat, kterym si myslime, ze myslime.