nelze 'odevzdat' soubor?

Úterý Duben 9 16:26:24 CEST 2002

Dusan Malik píše:

> A to tomu verite? Ze pouze zmenou vlastnika se napr. Vam zvysi
> quota? To znamena, ze kdyz si ja skopiruji soubor, jehoz nejsem
	Věřím tomu, že po
# chown ja jeho_soubor
se zvětší místo zabrané uživatelem ja a zmenší místo zabrané původním
vlastníkem.

> vlastnikem do sveho adresare, nevadi, nezvysuje moji quotu na
> velikost adresare? A teda quota je pouze zalezitost vlastnika?
	Bude to na váš úkor, protože při kopírování se nezachová původní
vlastník, vlastníkem nového souboru budete vy.

> Co tak /tmp. Nevim, ale ne u vsech systemu patril objem souboru
> v /tmp do quoty.
	Nezáleží na adresářích, ale na svazcích. Pro každý svazek se určuje
kvóta zvlášť.

> I tak mam dojem, ze pouha zmena vlastnika na mne jeste nemusi
> znamenat zvyseni me quoty. Az do nakopirovani do meho adresare
> je to obsahem quoty puvodniho vlastnika (a nejlepsi je, ze on to
> pak nevymaze :) ovsem pokud nema prava pres skupinu a pod.
	Tohle je zřejmě velmi oblíbený blud, protože už víc účastníků
konference se ho snaží vyvrátit. Na všech Linuxech by to mělo být stejně,
protože chown (2) je volání jádra; na starších druzích unixu může být
chování jiné.
	Nemluvě o tom, že právo mazat soubor nemá nic společného s právy
k tomu souboru.

	Takže ještě jednou: měnit vlastníka souboru může jenom root.
apropos chown
man 2 chown
       The  owner  of  the  file  specified  by  path or by fd is
       changed.  Only the super-user may change the  owner  of  a
       file.   The  owner  of  a file may change the group of the
       file to any group of which that owner is  a  member.   The
       super-user may change the group arbitrarily.

	Najde se ještě někdo, kdo tomu pořád nevěří a s argumentem
"ale já myslím..." chce stále vířit diskusi?