Re: OT: SW měřič kmitočtu aneb ladění klavíru

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Neděle Duben 21 14:23:34 CEST 2002

| Odesílatel: Stanislav Meduna <stano-cznews na meduna.org>
| Obavam sa, ze najrychlejsi (aj ked nie najlacnejsi) sposob bude
| zavolat si toho ladica. FFT by zrejme nebol az taky problem
naprogramovat,
| ale pokial nie je poruke ta tabulka... Navyse sa obavam, ze kym
| sa z jednej strany dostanete na druhu, mozete zacinat znovu -
| ten ram nebude nekonecne tuhy, sily tam posobia celkom slusne
| a tipujem, ze na poradi ladenia jednotlivych strun bude tiez
| zalezat.

To by nebyl az takovy problem, stejne se to cele ladi nekolikrat.

| nevidelo dost dlho :-)). Obavam sa, ze by sa nastavovanie Linuxu
| malo nechat odbornikom a ladenie klavirov taktiez...

Klaviry se daji ladit i amatersky, kdysi o tom vychazely i knihy (tedy v
dobach, kdy klaviry byly prislusnikem skoro kazde rodiny), jenze ted je lze
akorat najit tak v knihovne v Londyne. Jde o to, ze muzikant si ladenim
klaviru nejen docela cvici usi, ale taky si ho muze preladovat podle
potreb, treba na ctvrttonove ladeni (jako treba piano Aloise Haby). Nehlede
na to, za v dobe kdy je k dispozici elektronika, lze ladeni zjednodusit,
jinak klasickym zpusobem je to opravdu velika veda, nebot musite vyrobit (v
podstate) temperovane ladeni z prirozeneho, tedy musite umet delat
kompromisy.

Ta tabulka kmitoctu by se hodila nejen pro to ladeni, ale i jinak, chtel
bych si udelat synteticky zvuk klaviru na syntezatoru, uz mam dane do kupy
komponenty zvuku i pravidla, jen to ladeni mi chybi. Na klaviru lze totiz
udelat tzv. zpevny uhoz, kdezto na zadnem syntezatoru udelat nejde. Na
klavesach sice mam jakz-takz zpevny uhoz (zasity v ROM jako zvuk), na MIDI
XG modulu je zase normalni tzv. cirkusacky zvuk. Je to jako poustet
aplikace linuxu ve windows.

Za tu tabulku kmitoctu bych byl vdecny.

Zdravi JL.