DMA u HD podruhe :-) (DLHE)

Středa Duben 24 23:26:01 CEST 2002

Dňa 24. apr 2002 o 19:25, Jirka Kosina napísal(a):

> Tak jo, kdyz uz se to tady nacalo.
> Mam stroj, na kterem se mi pri zapnuti DMA na disku zacnou po nekolika
> minutach behu dit hruzne veci (hlasku typu: init_special_inode: bogus
> imode (nejake cislo), apod.), po rebootu se muze fsck zblaznit.
> Experimenty s nastavovanim v BIOSu nepomohly (S.M.A.R.T, cache, atd.).

tak ked sa v tom pokracuje;)
ospravedlnujem sa za dlhocizny popis, ale ak mame podobny problem
viacery, mozno to nebude celkom problem iba hardweru, dovolim si popisat
zaverom.

ja som prednedavnom zazil pomerne dost podobny problem ako bola povodna
otazka. prave s 2.4.19pre7 jadrom (s dakymi patchmi navyse, samozrejme s
najnovsim IDE patchom).

problem nastal po pridani pamati (skombinoval som simm a dimm, doska to
umoznovala) a vymene procesora pentium 200Mhz MMX za Cyrix MII 266Mhz.
po tomto ukone disk na prvom kanaly ako slave nebol vobec ochotny nechat
"sa ocheckovat kernelom" :) (myslene samozrejme checkovanie fsck z
rc.sysinit) a stroj v tejto faze, resp. pri mountovani uplne zmrzol a
pomohol jedine reset.. ak sa podarilo nahodou stroj ozivit (pomohlo
ctrl+c pocas behu spominaneho scriptu :) ) tak po kratkej dobe bola
odmena v podobe spusty hlasok:
hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }
vo velmi zlej predtuche, ze sa jedna o sprievodny syndrom zaciatku
konca viac ako styri roky spolahlivo fungujuceho WDC AC33200L som sa dal
poctivo vsetko odzalohovat. medzicasom ma napadlo, ci sa nahodou
nejedna iba o problem kombinacie pamatovych modulov, tak som nabootoval
z diskety s memtestom a asi hodinu nechal bezat testy, bezproblemov..

tak som vybral wd disk a premiestnil slave disk (Maxtor 90430D2)
ako "single drive" a dal sa do preinstalacie systemu. ake bolo moje
prekvapenie ked som zistil, ze takto som mal este vacssie problemy a
nepodarilo sa mi instalaciu ani rozbehnut.. po chvilke sachovania som
zistil, ze jedina schodna cesta je vratit wd a nainstalovat system nan s
tym, ze sa mi este obcas objavovali v logoch spomenute hlasky. tie som
vyriesil vypnutim dma (po chvilkovom cudovani som zistil, ze sa dma neda
vypnut pre jeden kanal, ale iba globalne pre cele ide rozhranie
(velmi pravdepodobne vec poslednych 2.4. kernelov)).
mozno za spomenutie stoji, ze hlasok sa mi dostalo pri pokuse otvorit
vacssi subor, pri beznej praci, prijimani mailov a podobne sa to
nestavalo..

takto prevadzkujem stroj nadalej, akurat so "strasnym pocitom", ze mam
system "zatazeny" viac ako doteraz a miesto 8MB/s prenesiem 5MB/s...  po
instalacii som mal na masine jadro 2.4.18-6mdk, predtym spomenute
2.4.19pre7.

maxtor som zobral domov, pripojil do ineho pocitaca a... samozrejme
funguje bez problemov..

po hladani v konferencii l-k som zistil, ze problem s dma sa riesil
okolo verzie 2.4.10 (cca, nepametam si uplne presne) a skoncila diskusia
nie prilis jednoznacne, ale zvrtla sa smerom, ci na podobny problem
reagovat skusanim znova, alebo skoncenim po jednej chybe a podobne..
v tom threade bol patch, ktory mal problem riesit, zaradeny bol do jadra
zhruba v tej verzii ako popisujem, takze som to dalej moc neskumal.
s tym moze suvisiet aj momentalna uprava ide kodu, upratovanie a ak som
dobre pochopil aj jeho upravy, cize to ma naviedlo na moznost, ze by to
mohlo byt aj na bugreport. pretoze moja konstelacia harveru nie je v
tomto pripade najlepsia, tak som to nechal tak s tym, ze sa asi jedna o
moj problem, ale po precitani povodneho prispevku na znova tato
myslienka napadla.

zaujimave este moze byt aj to, ze som skusal v povodnom stave diskov
vratit s5 procesor pentium mmx, ale nepametam si uplne presne ako to
dopadlo, ale myslim, ze problem sa neodstranil, takze v tej faze som sa
spolahol na memtester a rezult, ze s pametami to asi bude v poriadku.

spolocnym ukazovatelom moze byt aj verzia jadra. napadlo ma este, ze s
povodnou instalaciou a 2.4.19pre7 jadrom som disk uplne vybral a vlozil
do uplne inej masiny a tam sa mi hlasok o dma chybach dostalo rovnako
pri pokuse (ono to nakoniec zbehlo, nie ze by to bola fatalna chyba)
otvorit vacssi subor.

prepacte este raz za siahodlhy popis, ale chcel som ukazat, ze som sa
pokusal najst chybu v hardvery, ale zda sa ze tam problem nebol (aj ked
si stale myslim ze hej..), ale je dost mozne ze v sw. ak by to niekto
chcel zosumarizovat a napisat do l-k, moze sa mi kludne ozvat, pripadne
pouzit tento popis, verim ze by mohol pomoct pri specifikacii problemu.

--
Linux 2.4.18-12mdk
Mandrake Linux release 8.3 (Cooker) for i586