jaky bluetooth adapter pro linux

Stanislav Meduna stanom na etm.at
Středa Srpen 7 15:05:02 CEST 2002

"Jaroslav Lukesh" <lukesh na k-net.cz> schrieb im Newsbeitrag
news:200208071059.g77Axl9Q018911 na anor.ics.muni.cz...

> Můžete mi prosím prozradit jak modrozub vysílá, že koliduje
> s wavelanem? Myslel jsem si, že si před vysíláním ověří stav
> kanálu a teprve pak tam cpe výkon.

Nemam nijaku zvlast detailnu predstavu o technickych
podrobnostiach, ale BT nerobi carrier sensing - on proste
zacne vysielat nech sa deje co sa deje. 802.11b ho robi.
802.11b (zrejme vacsina sucasnych WiFi spojeni) pouziva
distribuovane spektrum, BT pouziva frequency hopping.

Inymi slovami, BT sa _neda_ nastavit tak, aby do konkretneho
kanalu neliezol (resp. rozhodne toto nastavenie nie je
bezne pristupne). Prave naopak, vlezie do vsetkych co moze
(v Europe okrem Francuzska je ich tusim 75) a spolieha sa na
to, ze toho v priemere bude tak malo, ze sa z toho ten druhy
zotavi (a podobne aj naopak ze sam bude mat zarusenych
len malo kanalov).

Teoria hovori, ze to funguje rozumne. Ked som si ale na webe
robil prehlad o BT, nasiel som realne skusenosti ludi tvrdiace
opak.

Teraz som napr. narychlo nasiel jeden clanok s meranim -
http://www.ece.cmu.edu/wireless/papers/bt_80211inter.pdf
V zasade tvrdi, ze pokial mam 802.11 na vzdialenost 35 metrov
a 3 az 5 metrov od jedneho konca mam bluetooth, packet
loss na tej 802.11 moze byt aj polovica, co v praxi vdaka
vlastnostiam protokolu znamena zhorsenie priepustnosti
2 Mbps na stvrtinu, 11 Mbps je na tom este daleko horsie.

> Pokud budete mít úzký svazek ze směrové antény, tak by
> to zase tolik snad vadit nemělo (pokud nepojedou 2 spoje
> téměř paralelně).

Toto je dvojsecne. Na jednej strane nebudete rusit ludi mimo
zvazku, na druhej strane vas signal dociahne dalej a budete
teda rusit ludi v smere zvazku. A ziadna realna antena nie je uplne
bez bocnych lalokov, obcas aj celkom mohutnych. Niekde
na vidieku nepoviem, ale tam, kde je to pasmo uz plne,
to naozaj moze situaciu zhorsit.

V Bratislave bol cas, ked polovica ISP pouzivala pre mikrovlnne
spoje starsie frequency hopping 802.11 a druha polovica
distribuovane spektrum. Uz si nepamatam, kto trpel viac, ale
boli s tym problemy.

Zdravi
--
                                                             Stano