Prechod z Win na Linux...

Středa Srpen 28 13:02:59 CEST 2002

On Wed, Aug 28, 2002 at 08:46:35AM +0000,  Linux Linux wrote:
> Zdravim vsetkych!
Cau.

> Po vcerajsom skolabovani mojich WinXP prof. som sa rozhodol, ze uz aj na
> desktope konecne prejdem na Linux.
Nie ze by som ta odradzal, ale podla mna bezny uzivatel prechodom nic moc
neziska. Odporucam si "prechod" dobre rozmysliet a dobre sa poradit (na co je
tato konfera ako stvorena).

Nechcem tym nijak flejmovat, len poukazat na to, ze pre bezneho uzivatela,
ktory nechce ucenim sa ovladania stravit prilis vela casu, je viacmenej jedno,
ci pouziva XP alebo Linux, lebo obe su prenho prilis zlozite.

> Aky antivirus? Pod Win mam NOD.
Na prvom mieste bezpecnosti pod linuxom je UPDATOVAT. Pravidelne, pokial mozno
kazdy den alebo aspon kazdy tyzden. Moderne distribucie na to poskytuju
jednoduche tooly (up2date, urpmi, poldek, red carpet, apt, ...). Na druhom
mieste je bezpecne nakonfigurovat programy (teda skor naopak, nenakonfigurovat
ich nebezpecne, defaulty su v poslednom case dost ok). Potom nasleduje
bezpecnostna politika (ktoru bezny uzivatel nema, takze tento bod moze
preskocit), a az niekde uplne na konci antivirus. Antivirova ochrana
linuxoveho uzivatela je momentalne z praktickeho hladiska zbytocna, zmysel ma
na servroch kde treba chranit Windowsovskych uzivatelov so servrom
komunikujucim.

Ked napriek tomu chces antivirus, nod32 pre linux je, ale je len servrovska
licencia ktora je pre bezneho uzivatela dost draha (14000 prvy rok, 7000
dalsie, skolstvo a zdravotnictvo 50% zlava).

> Ja viem, ze je toho dost. Niektore Linux alternativy uz aj poznam. Len
> chcem vediet, ci nie je nieco lepsie.
Chcel by som upozornit, ze toto je vysoko individualna zalezitost. Urcite
nebudem linuxovemu zaciatocnikovi odporucat vsetko to, co pouzivam ja, preto
som sa aj k ostatnym otazkam nevyjadril, moje potreby su IMHO od potrieb
bezneho uzivatela dost vzdialene.

Mozno keby si napisal, co konktretne chces s pocitacom robit, mohli by sme ti
poradit presnejsie. Napr. "Chcem kreslit" je zle, "Robim jednoduche grafiky
pre www" je uz lepsie.

> Nechcem mat ziadny dualboot!
No, radsej si ho tam nechaj. Ten "prechod" nie je priamociara zalezitost.
Odporucam opatrny pozvolny pristup.

> Jednoduchu chcem Linuxom a linux aplikaciamy plnohodnotne zastupit
> Winsoft...
Toto je tiez vysoko individualna zalezitost. Existuju oblasti, kde to ma velky
zmysel, a tiez kde to ma maly alebo ziadny.

Pre tych, ktory chcu silou mocou flamovat odporucam, nech si moj mejl podrobne
precitaju. Hovorit "Ano, vy*** sa na XP, daj si tam linux, je to kewl" je bez
znalosti konkretnych podmienok nezodpovedne, a hlavne sa mina ucinkom, kedze
pisatel za to vacsinou nedostane zaplatene. Rovnako nezodpovedne je vsak aj
hovorit "Vy*** sa na Linux a daj si tam XP".

Na zaver teda zhrniem: Linux ma urcite na desktope vo vela pripadoch zmysel a
povodnym pisatelom spomenute oblasti su pomerne dobre podporovane. Ci to vsak
ma zmysel v konkretnom pripade si netrufam povedat.

> S pozdravom Mato.
Bye,

      ...and that is how we know the Earth to be banana-shaped.