MP3

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Středa Srpen 28 16:33:33 CEST 2002

Ajaj, to jsem se jednou zase dotkl ziveho netykavky...

Staci ty dva enkodery slyset, na bitratech <130 to jde perfektne. Lame je
fakt lepsi nez FhG jen na vyssich bitratech. A prave na vyssich bitratech
zase zacina byt lepsi MP2 (na jeste vyssich MP1) kvuli impulsnim odezvam.

M Taylor (autor) sam o LAME rika, ze jsou srovnatelne: lame abr 128 versus
FhG CBR 128. Je to pravda. Pokud date FhG enkodovat s VBR a mate vysledny
bitrate 128, tak lame s VBR 128 je slysitelne horsi. Muzu vam rict, ze
treba na dlouhem osamocenem zvuku overdrive guitar FhG udela pri VBR
32kbit, tatimco LAME na totez potrebuje 128kbit. A rozdil v tom zvuku po
dekodovani neni slyset.

Doporucuji nahrat si bubenika co pouziva porcelanove hlavicky na palickach,
nebo impulsni synteticka hudba - anebo pitomy koncertni klavir forte (jeste
jednou: koncertni!). Na MP3 je z toho s prominutim sracka i pri 320kbps CBR
- proste za to mohou casove rezy a ne uz psychoakustika. S psychoakustikou
se da aspon u LAME hybat (pripadne i vypnout), s casovymi rezy nehnete
nikde.

Zato s MP2 ci MP1 jsou razy mnohem jasnejsi. Taky jejich casove rezy i
MDCT transformace jsou mnohem kratsi. U MP3 je to rozplizle navic pres
celou granuli = 2 framy. A to jeste nemluvim o overlapu framu co s tim
nadela (attack, decay).

Nase vladni rozhlasove stanice vysilaji se 192kbps 48kHz stereo. Kdyz si
poslechnete co leze z dekoderu MPEGu (nikoli z terestralniho FM prijimace),
nebudete tomu bitratu verit.

Na "objektivni mereni" existuje nastroj, viz http://mitiok.free.fr/c.htm ke
konci.
Ale pouze v ramci prumerovaneho normovaneho psychoakustickeho modelu. A
kazde ucho je jine. Nicmene tento nastroj je ten nejlepsi co znam (pomijim
specialni a mnohem lepsi nastroj od Mayah stojici tisice USD).

Divejte se na veci strizlive a nemejte je za nabozenstvi. LAME je nejlepsi
protoze je zadarmo. Fastencc je taky sice zadarmo (freeware) , ale je
otazka, jak to s nim vubec je, protoze mp3enc31 se porad prodava za stovky
USD (~300) a fastencc je jeho vylepseny nastupce (v necem zase orezany -
neumi stdin/out, nema LPF...). Web FhG o obou taktne mlci. Udajne fastencc
tam byl jen par dni.

Zdravi JL.

----------
Odesílatel: Zdenek Kabelac <kabi na i.am>

Jaroslav Lukesh wrote:

> fastencc s wine pro prumerne bitraty <150kbps je mnohem lepsi (a
> rychlejsi), pro <110 si lame ani neskrtne. Bitraty >192kbps je lepsi
> nepouzivat s MP3 ale s MP2 - je o poznani lepsi. Pokud vyuzijete i u MP2

Mohl by jste me poskytnout nejake blizsi podrobnosti - napriklad
na zaklade jakych poznatku jste se dopracoval k tomu, ze lame je podle
toho textu tak neschopny - treba nejake analyzovane grafy prubehu
signalu atp. - z toho co vim ja, je lame nekde uplne jinde nez
cely zbytek ostatnich encoderu.

Tvrdit ze mp2 muze byt lepsi nez mp3 na 192 - no to uz je fakt hodne
odvazne.