pomoc - trochu jiny pohled

Ing. Miloslav Ponkrác miloslav.ponkrac na infos.cz
Neděle Únor 10 16:47:28 CET 2002

>    To mas tedy pekne blby zkusenosti :-) A nebo jsi to nepochopil. Ano
>z Pascalu si lide do Cka neprinesou holt navyk psat nesrozumitelny kod,
>to je pravda :-)

A mame zadelano na peknou flamewar. Já jsem dělal v obou jazycích, jak v
Pascalu, tak v C. Byl jsem velmi nadšený Pascalista Borlandista asi 2 roky,
než se mi dostala do ruky kniha o Céčku. Ale moje zkušenosti jsou takové, že
v obou jazycích se dá napsat velmi nesrozumitelný program. Zkuste si někdy
vzít program v Pascalu od začátečníků. Ale pravda je, že Pascal leccos
ohlídá.

Dle mého prostě jazyk C dává větší volnost, a je jazykem poetickým,
básnickým. Můžete psát volně, a pokud dostanete do ruky program v C, můžete
leccos odhadnout o povaze autora. Dá se v něm napsat mnohem srozumitelněji,
než v Pascalu (už jen proto, že složené závorky a různé speciální zkratky
jsou přece jen IMHO přehlednější, než halda písmenných klíčových slov typu
begin, end). Pokud je program v C pěkně napsaný, je velmi čitelný. Ale také
daleko nesrozumitelněji, než v Pascalu. C je mnohem portabilnější jazyk, než
Pascal.

Jazyk Pascal je více úřednický jazyk. Dává Vám menší volnost a tedy i méně
možností, jak něco totálně zdrbat. Zajímavé je, že různé pojmy kolem
programování jsem se na škole učil dvakrát. Jednou, jak se to jmenuje, pokud
programujeme v Pascalu, a podruhé, jak se to jmenuje u většiny ostatních
jazyků :-). Za zmínku stojí i schopnost většiny Pascalovských překladačů
hlídat meze polí, a další schopnosti, které mohou pomoci vyhnout se některým
podlým chybám. Zajímavým doplňkem k učení se Pascalu je kniha Wirtha o
datových strukturách.

Dle mého je celkem jedno, co si kdo zvolí za jazyk. Když je člověk prase,
napíše nesrozumitelný kód v jakémkoli jazyce. Když nejste chaotik, tak
píšete srozumitelně také kdekoli. Je to IMHO spíše o člověku samém, než o
jazyce.

S pozdravem

Miloslav Ponkrác