zalohovani (obecne)

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Pátek Únor 22 17:29:50 CET 2002

Tomas Stehlik wrote:
> potrebuju najit nejaky efektivni a jednoduchy ( :)) zpusob zalohy.

Asi se vylucujici pozadavky. :-)

> Trochu jsem si hral s dumpem, ale neni to uplne ono. Neni nejaky jiny
> lepsi nastroj na zalohu? Hlavne si nejsem jist zda dump zapisuje na

Na urovni systemu je toho vicero: cpio, tar, pax.
Pak je hromadka zalohovacich systemu, v linuxu nejcasteji asi uvidite
taper a amandu. Pak je hromada dalsich a i komercnich.

Ja pouzivam ke sve spokojenosti dva skripty volajici tar a celkem
v pohode to funguje. Jeden dela plne zalohy a druhy pak inkrementalni.

V pripade pouziti dump v kombinaci s jadry 2.4.x jsou urcite potize,
najdete to v archivu.
Obecny problem techto nastroju je, ze se vam muze podarit odzalohovat
pri beznem provozu soubor v okamziku jeho zmeny a muzete mit pak na
zaloze gulas.
Ono asi nenexistuje pro linux ani komercni reseni pro reseni
tohoto? Nejaky "open file manager"?

> pasku porad dokud nedojde, nebo ji vždy pretoci na zacatek...

To zalezi na tom, jak se na pasku odvolate, u SCSI pasek existuje pro
jednu stejnou mechaniku dva specialni soubory, napr /dev/st0 a
/dev/nst0.
Pokud se odvolate na st, tak se paska po ukonceni pretoci, pri pouziti
nst se nic nepreviji a muzete na pasku pripisovat dal.

> Logicke by bylo aby nepretacel a ja ji musel pretocit rucne pomoci
> ftape.

Neni nahodou ftape urcen hlavne k ovladani mechanik pripojenych
na floppy radic? Na normalni SCSI mechaniky vetsinou se pouziva
prikaz mt.

> Nemohl jsem to nikde odsimulovat, takze jsem to zkousel na diskete,
> ale tam vzdy zapise na zacatek diskety (nebo je chyba v ">" misto
> ">>" ?).

dumpu se snad normalne predava zarizeni k zalohovani pres -f? Nebo
jste nechal posilat vystup na stdout a presmerovaval to?

> No k tomu samozrejme nejakou mechaniku, potrebuji zalohovat asi tak
> 20 GB dat a chci delat vzdy kompletni zalohu. Mam rad HP, takze to
> by znamenalo HP DDS4 40GB internal DAT drive.

No, pri pohledu na cenu DAT 20/40GB a hlavne spatnych zkusenosti
v okoli, je mozna uz lepe sahnout po DLT1/DLTvs80 formatu? Ma to
40/80 GB a cenovy narust vuci DAT 20/40 je celkem nevelky.
Pouzivame tyto mechaniky od HP k plne spokojenosti.

> Jake jsou s nim zkusenosti, pripadne jak nastavit v dumpu kompresi pasky?

Komprese se obykle nastavuje prikazem mt -f /dev/nst0 compression 1
(gnu mt verze), obcas na to mechanika kasle. Nekdy prepinaci
na mechanice.

> Diky za jakoukoliv odpoved, vim ze je to strasne obecny dotaz.

Pokud tihnete k HP, tak ten ke svym mechanikam dodava TapeWare
zalohovaci soft, a to vcetne verze pro linux. Kdysi jsem ho
i zkusil, ale vratil jsem se v linuxu k taru. Jsem zpatecnik. :-)
TapeWare bez vetsich vyhrad pouzivam pod WinNT.
Pekne je, ze to umi nasypat na pasku tak, ze v pripade uplne
obnovy systemu se da primo z pasky nabootovat a nasypat vse zpet.
Nepotrebujete k tomu nic vic. Na zacatek pasky se nasype image
jak pro CDcko a mechanika umi nasimulovat, ze je to CD-ROMka
a da se z ni nabootovat. OBDR tomu rikaj (nemumej vsehny mechaniky).

	Majkl