Linux Thin Clients part 1

Pondělí Únor 25 22:26:56 CET 2002

Ahojky!

Ako som hovoril, implementujem u nas na intraku v pocitacovej miesnosti +
zaujemcom v izbach ThinClienty a chcem sa s vami podelit o skusenosti.

Server je AthlonXP 1700+ s pol giga ramky, pricom dalsi polgig budeme za
chvilu dokupovat a 2*60giga disk na soft-raid-1 na OS, nfsroot a dat userov.
Pouzivam RH 7.2 s updatemi. HW stal zatial 906 euro, takze nic horibilne.

Siet mame "2urovnovu hviezdu", 24portovy master switch na 100MBit a na kazdom
konci zopar 100MBit 24portovych switchov, spojene s clientmi defaultne 10MBit.

Takze, standartne ponaty ThinClient mi nevyhovuje, lebo:
- useri budu chciet aby fungoval aj zvuk
- useri budu chciet si nechat windows (9x)
- useri budu chciet pristupovat z thin-clientu k svojim flopinam, harddiskom a
  eventuelne cdckam
- kazdy comp ma uplne iny HW

Riesenia (este nie celkom hotove)
- bezat esd. S xmms to funguje uplne v pohode, treba nastavit remote server.
- na disku mat len bootloader a swap. Pouzil som grub, ktory sa nainstaluje do
  vfatky, vie butovat aj win aj linux a ide to uplne kul
- bezat na clientovi fileserver a v GUI beziacom na servri mat ikonky ktore
  pripoja. Preto som sa aj rozhodol jadro pre client vziat z mandrake kvoli
  supermountu aby to fungovalo hladko. Bohuzial, ani samba ani nfsd sa mi na
  clientovi rozchodit nepodarilo, pada to (lebo rootfs je readonly a ono to
  asi furt chce do nejakych zahadnych miest zapisovat. Preto som prave
  skompilovat pureftpd a zajtra uvidim.
- dolezite su ixy, zvukovka, disky a to je len par suborov a tie sa ukladaju
  na servri v podadresari, ktory ma meno rovnake ako hostname

Server som nainstaloval uplne normalne. Potom spravil podadresar /nfsroot a
don som nainstaloval velmi minimalny RH. Nasledovala kompilacia jadra (horor),
pricom som zistil, ze kombinacia initrd + nfsroot nefunguje. Resp. funguje,
ale nemozem vyuzit kernelovsky dhcp client a potom sa to zbytocne zozlozituje.
Takze som spravil jadro, ktore ma v sebe asi 5 sietovych modulov. Dalej som
zistil, ze cramfs ako initrd tiez nefunguje :-) Ale svine nikde sa to nepise,
zabil som tym skoro den kym som to vsetko zistil.

Zistil som, ze aby fungoval nfsroot, MUSIA sa jadru pridat "root=/dev/nfs
ip=dhcp" priamo do commandlajny, lebo inac to nefunguje. DHCP server uz mame,
tak som len pridal
next server server_s_nfs_rootom
option root-path /nfsroot
DNS server uz tiez mame takze nic.

Dal som default runlevel 5 a v rc5.d som vsetko zmazal. rc.sysinit som
vykuchal a viacmenej napisal vlastny, ktory robi zhruba toto:
- namountuje proc
- namountuje tmpfs do /tmp
- nakonfiguruje lo
- spusti portmap
- syncne cas so servrom
- skopiruje zo servra konfiguraciu do /tmp, prislusne subory v /etc su
  symlinkovane do /tmp
- nakonfiguruje isapnp
- pokial neni nakonfigurovana zvukovka, spusti sndconfig (z neznamych dovodov
  bohuzial este nic nenasiel)
- spusti esd
- pokial ma nakonfigurovny disk, vytvori na nom adresar grub, skopiruje tam
  bootloader a jadro a vytvori tam swap
- pokial neexistuje XF86Config, spusti XFree86 -configure
- mounte tmp adresar servra a skopci tam konfiguraciu
- spusti xfs

Konfiguracia ixov:
- do prefdm dat "X -broadcast"
- (v servrovskom roote) v kdmrc vypnut localne ixy a zapnut remote a zakazat
  reboot/halt :-)
- dakde treba odkomentovat "*" :-)

Na prve butovanie mam grub na flopine a ked nabehne OS tak ten grub mozem
priamo stade nainstalovat na harddisk do mbr+vfat.

Subjektivna skusenost:
- je to omnoho rychlejsie ako som ocakaval, cumel som jak puk. 32 mega ramky
  uplne staci, pentium200 a nejaka pci/vlb karta. Uvidim, ako je to na 486.
- ten nfsroot nebutuje az tak brutalne rychlo ale aj tak IMHO v pohode (pod
  minutu)
- konfiguracia jedneho clienta este prebieha z velkej casti manualne ale potom
  si to uz furt pamata.
- OpenOffice je uz nastastie natolko inteligentny, ze ked to user nema
  nakonfigurovane a spusti to 1vy krat, sam navrhne "sietovu instalaciu" a par
  klikmi sa nakonfiguruje sam, staci nechat defaultne opsny.

Yo a userom som dal defaulntu kvotu 100MB/2000 suborov, snad to bude stacit.

Zajtra skusim teda ten ftpd a poviem ze co a ako. Sory za pravopisne chyby ale
nechce sa mi to cekovat.

Hej a viete, co je navacsia nocna mora admina? Ked napise "vim
/tmp/XF86Config-4" a on na to ze "command not found" :-).

S pozdravom,

       Microsoft does write "free" software. Not free as in "free
               beer," or "free speech," but "Free Tibet."