3ware 7810 RAID radic? - LONG

Petr Stupka stupkap na prf.cuni.cz
Úterý Leden 22 11:38:05 CET 2002

Dobry den,

> provozujete nekdo zmineny radic?  Trosku si ho tu testuji

Tento radic provozujeme pod linuxem. Bohuzel ne zcela tak jak jsem puvodne
zamyslel.
Delali jsme vykonnostni testy a testy stability, ale pouze na RAID5, pricemz
system byl jeste na dalsim disku.
Vysledky by se daly shrnout nasledovne:
a) s inicializaci jsem problemy nezaznamenal (ale pouze RAID5) pri poctu
disku 3-8.
b) opravdu mizivy vykon pro cteni. Pri trech 20GB IDE100 (tusim Seagate)
discich jsem (pomoci dd)
nameril cteci rychlost necele 2MB/sec. Po zapojeni osmi disku se cteci vykon
zvedl na cac 8.5MB/sec.
c) pri zapisu rychlost odpovidala cteci rychlosti
d) jak jsme potom zjistili, RAID5 implementace na chipu obsahuje mnozstvi
bugu
(pomerne dobry popis lze nalezt v dokumentaci ovladace pro OpenBSD),
overeno v praxi - pod linuxem nepouzitelne, pod windows jsem se az tolik
nesnazil, ale taky to chciplo dost brzo.
e) vykonnostni testy jsem pak jeste provedl s 3 az 8 disky
SEAGATE Barracuda IV 80000 MB U-Ata/100,7200ot,8,2ms,2048KB,ST380021A
ale rychlost se ukazala identicka jako u mensich disku (jak cteni, tak
zapis).

Dusledek: hardwarovy RAID jsme zavrhl a zacal testovat softwarovy RAID.
Zkousel jsem Windows2000 server, Linux RH 7.2 a OpenBSD, vsechno opet RAID 5
na onech osmi zminenych 80GB Barracudach.
Nejpomalejsi se ukazalo OpenBSD, ktere pro zapis dokazalo vytahnout pouze
necele 3MB/sec.
(zapis pomoci dd na /dev/md0). W2k server vytahl zapis na 5MB/sec
(programek, ktery dela soubor samych nul o zadane velikosti, souborovy
system NTFS).
Pod Linuxem (temer normalni instalace RH7.2 s puvodnim kernelem) dosazen
vykon 28MB/sec pro zapis.
Temer stejnu vykon se ukazal i pro zapis do souboru na ext3 (hned po mkfs)
Zkousenim ruznych kernelu 2.4.x se zapisovy vykon prilis nemenil, pro
kernely 2.2.x klesl na cca 10MB/sec.

Bohuzel jsem narazil na problem s celkovou velikosti pole. Pole ma velikost
    /dev/md1        513GB
coz je trochu vic, nez je obvykle.
Samozrejme jsem chtel pouzit journalovaci FS, avsak zadny se mi nepodarilo
uspokojive rozchodit.
Nejlepe dopadla ext3 beze zmen primo z RH7.2 (zadny upgrade).

Bohuzel pres vanoce doslo k vypadku proudu a system sel dolu.
Byla to prilezitost, ozkouset journalovani v praxi. Bud jsem mel neco
spatne,
nebo to lehlo obzvlaste spatnym zpusobem, nebo ja nevim,
Kazdopadne po delsim usili se mi podarilo pole rozjet, ale pouze jako ext2,
o ext3 to od te doby nechce ani slyset. Jeste jsem se nedostal k tomu, abych
to nejak resil, navic je pole z 91% plne (461GB dat), a ty nejak nemam kam
strcit.
Neco budu muset vymyslet.

Zaver: Radic je pouzitelny, ale pouze jako osmikanalovy ide radic.
Nevim, jak dobre umi Raid0, Raid1 nebo JBOD, nic z toho jsme nezkousel.
Vykon softwaroveho raidu je hodne zavisly na operacnim systemu a/nebo
prislusne casti kernelu.

Nakonec bych pripojit jednu otazku: provozuje nekdo filesystem o velikosti
radove 0.5TB ci vyssi?
Na jakem filesystemu a s jakym hardwarem? Jaky je dosazeny vykon?
Nejlepe nejaky free os a platforma intel.

Dekuji, s pozdravem
                            Petr Stupka

PS:
U meho reseni je zajimava cena: disky cca za 8 krat 10000 Kc plus radic,
ten byl tusim kolem 15-17000 Kc. K tomu board MSI K7T266 Pro2,
Athlon 1200 (jeste nebyly XP) => celkova cena byla pod 120 000Kc.

PPS:

> Na 20 GB 5400ot disky Samsung se mi jevi podvne dlouho. Pominuli fakt,
> ze po resetu stroje uz OS nenabootuje, musi se to vypnout/zapnout.
Tohle se deje taky, pomuze pouze vypnout/zapnout, reboot zatuhne.
> Zacne to startovat z RAID1 casti a dostane se to k  nacteni
> driveru a pak se to kousne.

Driveru pro linux jsem mel k dispozici nekolik, tusim v kernelu 2.4.cosi
(cosi>10) je verze,
kde je vychytano nekolik bugu a s tou problemy uz nebyly.