pomoc (uvaha)

Úterý Leden 29 11:50:25 CET 2002

Ahojky linuxaci a ostatne zvieratka!

Rad by som tiez zopar slovami pristupil do diskusie, ako skuseny linuxak a
niekto, kto sa snazi robit pozitivnu linux-advocacy.

Chyba je pochopitelne na obidvoch stranach. "31337"-isti sa nechaju lahko
vyprovokovat a "loseri" si konferu mylia s dobrocinnou organizaciou. Aj ked si
myslim, ze je zmysluplnejsie, keby sa ludia kvoli somarinam neurazali, na tych
luzerov mame maly vplyv, lebo sa vopred malokedy vedia, co je dobre a zle. Ze
su lenivi priamo zmenit nemozeme. Uz z otazky je jasne, nakolko sa pytajuci
vyzna, tak sa podla toho orientujme.

Navrhujem teda vsetkym, ktori pisu (pre outsiderov) nevhodne odpovede, aby ich
preformulovali. Chce to trocha myslenia a VELA sebazaprienia (poznam z osobnej
skusenosti), odolat pokuseniu "rypnut si", ani mne sa to vzdy nedari, ale
prinasa to ovocie. Inteligentne formulovana odpoved nemusi byt ani prilis dlha
ani sucha. Priklady:

Zle: RTFM ty pako!
Dobre: Priatel google pomoze.

Zle: Taketo blbe otazky by trebalo zakazat!
Dobre: Skus napisat trocha viac podrobnosti.

Musim s potesenim konstatovat, ze podiel "zle" pisucich ludi v linuxovych
konferach je relativne nizky, porovnat ho napr. s MS-konferami ale neviem,
lebo take necitam. V kazdom pripade, podla mna ludia "prichadzaju" k linuxu s
velkymi ocakavaniami, ktore su navyse skreslene dlhodobym posobenim zavislosti
na MS, tak skusme spravit nieco preto, aby neodchadzali znechuteni, ale
naopak, aby sme si vysluzili respekt a posobili pozitivne. My to zvladneme
lepsie ako nejaky MS :-)

Domaca uloha: poucit nejakeho znameho o vyhodach a nevyhodach linuxu,
nainstalovat a nakonfigurovat mu/jej dualboot alebo dokonca pure, a spravit
drobne zaskolenie. Prave pred hodinou som sa vratil od jednych takych. Nie su
zdaleka odbornici, obycajni studenti, potrebuju comp len na bezne veci a
pokial viem, maju skusenosti len s MS Win + MS Office. Ocakaval som, ze budu
mat kopu staznosti (linux som im navrhol len ako test na novy comp), ale bolo
ich len zopar a vsetko som to fixol. Vyzera, ze su s tym spokojni, viac ako
som ocakaval.

Trocha som nad tym rozmyslal a spomenul som si na jeden "Case Study", co som
videl pred par dnami na linuxtoday a myslim ze aj slashdote (a url som nasiel
v bukmarkoch, http://people.trustcommerce.com/~adam/office.html), kde novi
zamestanci dostali uz od zaciatku linux a su s tym spokojni. A myslim si, ze
prave toto sa stalo aj mne: nemusia si na svojom pocitaci prevykat a preto sa
im to zda v pohode (a nemuseli sami kompilovat mplayer na gcc 2.96 <g>). Preto
ako dodatocnu podmienku domacej ulohy odporucam koncentrovat sa na ludi, ktori
si zaobstaravaju novy pocitac.

(Uz trocha offtopic, ale IMHO to plynule nadvazuje) Za 2 podstatne nevyhody
linuxu pre konvertovanych z MS povazujem slabsiu autokonfiguraciu HW a tazsie
instalovanie softu. Mne je to jedno, ja si to za 5 sekund do-vim-ujem a
do-rpmUvh-ujem a viem ze pod MS by sa mi to nepodarilo tak podrobne nastavit,
pre konvertovanych je to ale kriticke, hlavne ked sa nemaju na koho obratit.
Ano, viem, s dpkg sa instaluje jednoduchsie ako rpm, ale to neni pointa. Napr.
OpenOffice ma vyslovene krepu instalaciu, pozostatky z dob staroffice, preco
si nemoze vytvorit vlastny houmadresar automaticky ale musis spustit setup a
preklikat sa? Myslim si vsak, ze tieto nedostatky su zname a ze ludia na nich
aj pracuju (napr. ja pracujem na inteligentnejsej nadstavbe na rpm ;-)).
Zatial navrhujem do situacii, kde tieto 2 zalezitosti su dolezite, linux
neodporucat, popripade navrhnut alternativy (zaskolenie alebo podporu).

Ked testovany subjekt prejavi zaujem viac sa naucit, dolezite je naucit ho/ju
spravne hladat odpovede, uz v threade spominane "naucit lovit ryby".

happy linuxing a uspesne splnenie domacej ulohy zela,

            0 and 1. Now what could be so hard about that?